Неділя, глас другий
У суботу ввечері на Малій вечірні
На Господи, взиваю… ставимо стихів чотири і співаємо три воскресні стихири восьмигласника, повторюючи першу.
Стих: Від ранньої зорі до ночі, від ранньої зорі нехай уповають люди на Господа.
Прийдіть, поклонімося народженому передвічно від Отця Богу Слову, що тіло прийняв від Діви Марії, бо з волі Своєї Він хрест перетерпів, і на погребіння Себе віддав, і воскрес з мертвих, спас мене, людину заблудлу.
Стих: Бо в Господа милість, і велике в Нього визволення. Він визволить нас від усіх беззаконь наших.
Христос, Спас наш, рукописання проти нас розірвав, на хресті розіп’явшись, і владу смерти знищив. Поклоняємось Його триденному воскресінню.
Стих: Хваліть Господа, всі народи, прославляйте Його, всі люди.
З архангелами прославмо воскресіння Христа, бо Він — Визволитель і Спаситель душ наших і у славі страшній та силі могутній знову прийде судити світ, що його створив.
Стих: Бо велика милість Його над нами, й істина Його перебуває повік.
Прийдіть, поклонімося народженому передвічно від Отця Богу Слову, що тіло прийняв від Діви Марії, бо з волі Своєї Він хрест перетерпів, і на погребіння Себе віддав, і воскрес з мертвих, спас мене, людину заблудлу.
Слава: і нині.
Богородичний (догматик): О превелика таємнице! Побачивши чудеса, проповідую Божество; бо Еммануїл як Чоловіколюбець відкрив ворота природні, але, як Бог, ключів дівства не порушив, а так із утроби вийшов, як увійшов при Благовіщенні; так прийняв тіло, як зачатий був; безстрасно увійшов, невимовно вийшов, як говорить пророк: ці врата замкнені будуть, ніхто не пройде крізь них, тільки один Господь Бог Ізраїлів, що має велику милість.
Потім Світло тихе… і прокимен: Господь воцарився, у красу зодягнувся… з його стихами. Після Сподоби, Господи… єктенії не буває, а співаємо першу воскресну стихиру на стиховні:
Воскресіння Твоє, Христе Спасе, весь світ просвітило, і Ти покликав до Себе творіння Своє; всесильний Господи, слава Тобі.
Та інші стихири пресвятої Богородиці.
Стих: Пом’яну ім’я твоє у всякому роді і роді.
Пречиста, Ти радість усіх скорботних, і заступниця покривджених, і кормителька вбогих, і утішителька подорожніх, і палиця сліпих, відвідувачка хворих, покров і заступниця струджених, і помічниця сиріт; Мати Бога всевишнього, поспіши, молимось, щоб спастися рабам Твоїм.
Стих: Слухай, дочко, і споглянь, і прихили вухо твоє.
Усяке беззаконня немилостиво, всякий гріх нестримано чинив я, окаянний, тому став достойним всякого осудження. Подай мені, Діво, спосіб покаяння, щоб я неосудженим там явився, бо до Тебе звертаюсь, як до заступниці, Тебе закликаю, як молитвеницю, не посором мене, Богоневісто.
Стих: Лицю Твоєму помоляться багаті народи.
Іншого захисту перед Творцем і Владикою, крім Тебе, не маємо, чиста Богоневісто. Не відкинь нас від теплого Твого заступництва і не посором тих, що з любові під Твій покров прибігають. Мати Бога нашого, поспіши, покажи багатство милости Твоєї і від нинішнього гніву спаси нас.
Слава, і нині.
Богородичний (догматик): Хто Тебе, Діво Богоневісто, достойно похвалить і прославить за визволення світу, що через Тебе сталося? Тому вдячно до Тебе взиваємо, промовляючи: радуйся, Ти Адама обожила і роз’єднане з’єднала; радуйся, Ти просвітила рід наш світлоносним воскресінням Сина Твого й Бога нашого, і ми — рід християнський — безперестанно Тебе ублажаємо.
Потім Нині відпускаєш,.. Трисвяте,.. Отче наш,.. тропар воскресний, Слава: і нині, богородичний тропар, мала єктенія і відпуст.
У суботу ввечері на Великій вечірні
Після початкового псалма перша кафизма Псалтиря. На Господи, взиваю… ставимо стихів 10 і співаємо стихир воскресних 7, і святого дня 3, або 4, або й 6, якщо є свято святого.
Стихири воскресні восьмигласника.
Стих: Виведи з темниці душу мою, щоб славити ім’я Твоє.
Прийдіть, поклонімося народженому передвічно від Отця Богу Слову, що тіло прийняв від Діви Марії, бо з волі Своєї Він хрест перетерпів, і на погребіння Себе віддав, і воскрес із мертвих, спас мене, людину заблудлу.
Стих: На мене чекають праведники, поки явиш мені милість Твою.
Христос, Спас наш, рукописання проти нас розірвав, на хресті розіп’явшись, і владу смерти знищив. Поклоняємось Його триденному воскресінню.
Стих: З глибини взиваю до Тебе, Господи, Господи, почуй голос мій.
З архангелами прославмо воскресіння Христа, бо Він — Визволитель і Спаситель душ наших і у славі страшній та силі могутній знову прийде судити світ, що його створив.
Стих: Нехай будуть вуха Твої уважні до голосу благання мого.
Про Тебе, розіп’ятого й похованого Владику, ангел сповістив і сказав жінкам: прийдіть і подивіться, де лежав Господь; бо як всемогутній Він воскрес, як і сказав. Тому поклоняємося Тобі, єдиному безсмертному: Життєдавче Христе, помилуй нас.
Стих: Коли на беззаконня наші зважатимеш, Господи, Господи, хто встоїть? Бо в Тебе очищення є.
Хрестом Твоїм Ти, Спасе, знищив прокляття, що від дерева постало, погребінням Твоїм умертвив владу смерти, а воскресінням Твоїм рід наш просвітив. Тому взиваємо до Тебе: Життєдавче, Христе Боже наш, слава Тобі.
Стих: Ради імені Твого страждаю за Тебе, Господи; страждає душа моя за Слово Твоє; бо уповає душа моя на Господа.
Перед Тобою, Господи, відкрилися від страху врата смерти, а вартові пекла, побачивши Тебе, убоялися, бо сокрушив Ти врата, і розбив окови залізні, і вивів нас із темряви й тіні смертної, і розірвав кайдани наші.
Стих: Від ранньої зорі до ночі, від ранньої зорі нехай уповають люди на Господа.
Спасіння пісню співаючи, устами викликуємо: прийдіть всі до дому Господнього, припадімо, промовляючи: Ти, що на древі розіп’ятий був, і з мертвих воскрес, і в лоні Отчому перебуваєш, очисти гріхи наші.
Слава… (з мінеї, якщо є свято святого), І нині… (богородичний з восьмигласника). А як свята святого нема, то Слава: і нині, і цей богородичний (догматик), глас 2.
Минула тінь закону, коли зійшла благодать; бо як купина не згорала, охоплена полум’ям, так Дівою Ти породила і Дівою залишилася; замість стовпа вогненного засяяло праведне Сонце, замість Мойсея — Христос, спасіння душ наших.
Після входу й після Світло тихе… співаємо прокимен дня, на глас 6:
Господь воцарився, у красу зодягнувся.
Стих: Зодягнувся Господь у силу й опоясався.
Стих: Бо Він утвердив вселенну, і не захитається вона.
Стих: Дому Твоєму належить святість, Господи, на довгі дні.
Після звичайної єктенії і Сподоби, Господи… та єктенії: Доповнимо вечірню молитву… співаються воскресні стихири на стиховні:
Воскресіння Твоє, Христе Спасе, весь світ просвітило, і Ти покликав до Себе творіння Твоє; всесильний Господи, слава Тобі.
Стих: Господь воцарився, у красу зодягнувся.
Хрестом Твоїм Ти, Спасе, знищив прокляття, що від дерева постало, погребінням Твоїм умертвив владу смерти, а воскресінням Твоїм рід наш просвітив. Тому взиваємо до Тебе: Життєдавче, Христе Боже наш, слава Тобі.
Стих: Бо Він утвердив вселенну, і не захитається вона.
Коли на хресті був розіп’ятий, Христе, тоді показав Ти гріховність творінь, бо воїни, лютуючи, списом ребро Твоє прокололи, а юдеї, могутности Твоєї не знаючи, просили гріб запечатати. Але Ти з милосердя серця Твого погребіння прийняв і на третій день воскрес, Господи, слава Тобі.
Стих: Дому Твоєму належить святість, Господи, на довгі дні.
Життєдавче Христе, Ти задля людей добровільно перетерпів страждання, Ти, зійшовши до пекла як всемогутній, з руки звіра сильного вирвав тих, що Твого приходу чекали, і рай замість пекла дарував їм для життя. Тому й нам, що славимо Твоє триденне воскресіння, даруй очищення гріхів і велику милість.
Слава… святого, якщо є, а як ні, то Слава: і нині, і богородичний:
О нове чудо, вище за всі давні чудеса! Бо хто знає Матір, що без мужа породила і на руках носила Того, Хто утримує все творіння? З волі Божої сталося Різдво. Ти, Пречиста, що Його як дитину на Своїх руках носила і до Нього материнську сміливість маєш, безперестанно молись за тих, що шанують Тебе, щоб Він змилувався і спас душі наші.
Потім Нині відпускаєш,.. Трисвяте,.. Отче наш,.. тропар воскресний.
Коли зійшов Ти до смерті, Життя безсмертне, тоді пекло умертвив Ти сяйвом Божества. Коли ж і померлих із глибин підземних воскресив Ти, всі Сили Небесні взивали: Життєдавче, Христе Боже наш, слава Тобі.
Слава: і нині.
Богородичний: Все вище розуму, преславна Богородице, всі Твої таїнствам; чистотою запечатана і дівством збережена, Матір’ю визнана Ти дійсною, Бога народивши істинного, Його моли спастися душам нашим.
У неділю на Ранній
Після Шестипсалмія та єктенії співаємо Бог Господь… і воскресний тропар (двічі) і богородичний (один раз). Потім читаються кафизми. Після першої кафизми читається сідальний неділі.
Благообразний Йосиф, з древа знявши пречистеє тіло Твоє, плащаницею чистою обгорнувши і пахощами в гробі новім покривши, поклав, та через три дні воскрес єси, Господи, даруючи світові велику милість.
Стих: Воскресни, Господи, Боже мій, нехай піднесеться рука Твоя, не забудь убогих Твоїх до кінця.
Мироносицям-жонам при гробі явився ангел і промовив: миро мертвим подобає, Христос же тління не зазнав. Тому проголошуйте: воскрес Господь, даруючи світові велику милість.
Слава: і нині.
Богородичний: Препрославлена єси, Богородице Діво, в піснях славимо Тебе; хрестом бо Сина Твого зруйновано пекло і смерть умертвлено; ми, омертвлені, встали й життя сподобилися, рай — давню насолоду — здобули. Тому, дякуючи, прославляємо Христа Бога нашого як могутнього й єдиного многомилостивого.
Після другої кафизми сідальний:
Каменя гробу запечатати не заборонивши, Ти після воскресіння став для всіх каменем віри; Господи, слава Тобі.
Стих: Славитиму Тебе, Господи, всім серцем моїм, розповідатиму про всі чудеса Твої.
Хор учеників Твоїх з жінками-мироносицями однодушно радіє; бо загальне свято з ними святкують на славу і честь Твого воскресіння. З ними і ми взиваємо до Тебе: Чоловіколюбче Господи, людям Твоїм подай велику милість.
Слава, і нині.
Богородичний: Преблагословена єси, Богородице Діво, бо Той, Хто воплотився від Тебе, пекло полонив, Адама покликав, прокляття знищив, Єву визволив, смерть умертвив, і ми ожили. Тому, співаючи, взиваємо: благословенний Христос Бог наш, що так благоволив, слава Тобі.
Потім Ангельський собор здивувався,.. мала єктенія і іпакої:
Коли після смерти Твоєї, Христе Боже, жінки до гробу прийшли, щоб помазати тіло Твоє, то побачили ангелів у гробі і жахнулися, бо почули від них слово, що Господь воскрес, даруючи світові велику милість.
Ступеневі. Антифон 1:
На небо зводжу я очі мої до Тебе, Слово: будь щедрий до мене, щоб я жив для Тебе.
Помилуй нас принижених і вчини благопотрібними Твоїми сосудами, Слово.
Слава…
Святому Духу належить царювати, освячувати і творіння до руху приводити, бо Він Бог, одноістотний з Отцем і Словом.
І нині… те саме.
Антифон 2:
Коли б не Господь був з нами, ніхто з нас не був би спроможний у боротьбі з ворогом перемогти; ті, що перемагають, звідси підносяться.
Слово! Зуби їхні нехай не схоплять душі моєї, мов пташеня. Горе мені! Як я, гріхолюбний, маю визволитися від ворога?
Слава…
У Святому Дусі початок життя і честь, бо Він, будучи Богом, усе створене силою зберігає через Сина в Отці.
І нині… те саме.
Антифон 3:
Ті, що уповають на Господа, страшні для ворогів і дивні для всіх, що вгору очі звертають.
Нехай не простягнуть до беззаконня рук своїх ті, що живуть за законом Божим, бо Христос не карає насліддя Свого.
Слава…
Святий Дух — джерело всякої премудрости: тому від Нього благодать апостолам, і стражданнями вінчаються мученики, і пророки передбачають.
І нині… те саме.
Прокимен: Встань, Господи Боже мій, на суд, що заповідав Ти і громади народів обступлять Тебе.
Стих: Господи, Боже мій, на Тебе надіюся, спаси мене.
Після Все, що дише… Євангеліє воскресне чергове, а потім:
Воскресіння Христове бачивши, поклонімось святому Господу Ісусові, єдиному безгрішному. Хресту Твоєму поклоняємось, Христе, і святе Воскресіння Твоє оспівуємо і славимо, Ти бо єси Бог наш, крім Тебе іншого не знаємо, ім’я Твоє призиваємо. Прийдіть, усі вірні, поклонімось святому Христовому Воскресінню, бо через Хрест прийшла радість усьому світові. Завжди благословляючи Господа, оспівуємо Воскресіння Його, бо, перетерпівши розп’яття, Він смертю смерть переміг.
Потім псалом 50 і Слава…
Молитвами апостолів, Милостивий, очисти безліч провин наших.
І нині…
Молитвами Богородиці, Милостивий, очисти безліч провин наших.
Потім:
Помилуй мене, Боже, з великої милости Твоєї і з великого милосердя Твого прости провини мої.
Після цього стихира:
Воскрес Ісус із гробу, як і провістив, дарував нам життя вічне і велику милість.
Потім Спаси, Боже, людей Твоїх,.. виголошення священика: Милістю, щедротами і чоловіколюбством…і починаються канони: воскресний на 4, хрестовоскресний на 3, богородичний на 3, святого дня на 4, а як святий святкується, то на 6, хрестовоскресний на 2, богородичний на 2.
Канон воскресний. Пісня 1
Ірмос: У глибині знищила колись фараонове все воїнство потужна сили, а втілене Слово всезлобний гріх загладило. Препрославлений Господь, славно бо прославився.
Приспів: Слава, Господи, святому воскресінню Твоєму.
Князь світу, до якого ми зачислені, заповіді Твоєї, благий, не послухавшись, хрестом Твоїм осуджений був, бо він до Тебе, неначе до смертного, приступив, але відпав силою влади Твоєї і виявився безсилим.
Як Визволитель роду людського і нетлінного життя Начальник прийшов Ти у світ; бо воскресінням Твоїм, яке ми всі прославляємо, Ти пелену смерти розірвав, славно бо прославився.
Богородичний: Чиста Приснодіво, Ти стала вищою від усякого видимого і невидимого творіння; бо народила Творця, Який зволив тіло прийняти в утробі Твоїй; Його ж як Мати благай, щоб спастися душам нашим.
Канон хрестовоскресний. Пісня 1, глас той самий.
Ірмос: Немокрими ногами обраний Ізраїль, немов по суші, проходячи морською глибиною, взивав: співаймо Господеві, бо Він прославився.
Силою для немічних, воскресінням загиблих і нетлінням для померлих став Ти, Христе, через Твої тілесні страждання — бо Ти прославився.
Бог Творець і Оновитель змилосердився над загиблим образом і воскресив Його Своєю смертю, всіх оживив, бо Він прославився.
Канон богородичний. Пісня 1, глас той самий. Ірмос той самий.
Невидима колись ліствиця і стежка морська, що чудом твердою стала, були образом Твого, Пречиста, Різдва, яке всі оспівуємо, бо Він прославився.
Сила Всевишнього, іпостась довершена, Божа мудрість, від Тебе, Пречиста, тіло прийнявши, з людьми розмовляла, бо Він прославився.
Крізь двері непрохідні замкненої утроби Твоєї, Чиста, пройшло Сонце правди і світові засяяло — бо Він прославився.
Катавасія: Відкрию уста мої…
Канон воскресний. Пісня 3
Ірмос: Процвіла пустеля, як квітка, Господи, неплідна церква язичницька через пришестя Твоє, в ній же утвердилося моє серце.
Творіння від страждань Твоїх тремтіло, коли побачило Тебе в убогому образі приниженим від беззаконних, Того, Хто створив усе Божественним повелінням.
З пороху земного за образом Твоїм створив Ти мене рукою Твоєю; і знову стертого в порох смертний за гріх, Ти, Христе, воскресив мене, коли в пекло зійшов.
Богородичний: Чини ангельські здивувалися, і серця людські вжахнулися від Різдва Твого, Пречиста, тому ми з вірою Тебе, Богородицю, шануємо.
Канон хрестовоскресний
Ірмос: Лук сильних зламав Ти, Христе, владою Твоєю, а немічних силою опоясав.
Христос, вищий за всіх, стражданнями тілесними умалив Себе мало чим перед єством ангельським.
До мертвих беззаконними зачислений, явився Ти, Христе, жінкам, сяючи вінцем славного воскресіння.
Канон богородичний. Ірмос той самий.
Той, Хто перевищує час як Творець часу, від Тебе, Діво, добровільно немовлям став.
Утробу, ширшу за небеса, оспіваймо, бо через неї Адам радісно на небесах живе.
Канон воскресний. Пісня 4
Ірмос: Прийшов єси не заступник і не ангел, а Господь, від Діви втілений, і спас єси всього мене чоловіка; тому до Тебе взиваю: слава силі Твоїй, Господи.
Стоїш Ти перед судом, Боже мій, як засуджений, безмовно, над народами твориш суд, Владико, бо для них стражданнями Твоїми, Христе, світові всьому учинив Ти спасіння.
Страждання Твоє, Христе, зброю ворога знищило, а Твоє до пекла сходження зруйнувало твердині супротивників і гордість мучителя перемогло.
Богородичний: Тебе, Богородице Владичице, всі вірні як пристановище спасіння і стіну непорушну знаємо, бо молитвами Твоїми визволяєш від бід душі наші.
Канон хрестовоскресний
Ірмос: Почув я, Господи, про Провидіння Твого таїнство, зрозумів діла Твої і прославив Твоє Божество.
Побачивши Тебе, Христе, на хресті розіп’ятим, Діва, що безболісно Тебе породила, материнські муки перетерпіла.
Смерть подолана. Мертвий узяв у полон ворота пекельні; бо коли всегубець був переможений, все, що вище за природне, було даровано мені.
Канон богородичний. Ірмос той самий.
Ось прославилась явно Божественна гора дому Господнього, Богоматір — вища за сили ангельські.
Ти, Діво, надприродно народжуєш Владику творіння, бо єдина сподобилася Божественного покликання.
Канон воскресний. Пісня 5
Ірмос: Посередником між Богом і людьми став Ти, Христе Боже, бо через Тебе, Владико, до світлоначальника Отця Твого від темряви незнання доступ маємо.
Як кедри, втихомирив Ти, Христе, хвилювання народів, коли добровільно, Владико, був піднесений тілом на кипарисі, на певзі і на кедрі.
У рові глибокому поклали Тебе, Христе, бездиханного, мертвого, але Ти, Спасе, зранений, раною Твоєю воскресив з Собою забутих, що в гробах спали.
Богородичний: Благай, Діво чиста, Сина Твого і Господа, щоб Він полоненим визволення дарував і мир тим, що на Тебе в недолі надію покладають.
Канон хрестовоскресний
Ірмос: Вугіль, що бачив ясно Ісая, як сонце, з дівочої утроби засяяв, даруючи світло богопізнання тим, що у темряві заблукали.
Перший Адам, від посту відмовившись, плід смертоносного дерева споживає, але його гріх загладжує другий Адам, розіп’ятий.
За природою людською страсним і смертним став Ти, Христе, безстрасний за безплотним Божеством, звільнивши від тління померлих, воскресивши їх із безодні пекельної.
Канон богородичний. Ірмос той самий.
Солодощі радости проливайте, хмари, на тих, що на землі, бо дарується Дитя, Яке є превічним нашим Богом, що тіло прийняв від Діви.
Всевишній, Який в час останній тіло від Діви приняв безсіменно, світлом осяяв життя й тіло моє, і гріх ненависний знищив.
Канон воскресний. Пісня 6
Ірмос: У безодні гріховній потопаючи, благаю незбагненну безодню милосердя Твого: від тління, Боже, мене відведи.
Як злочинець, засуджений був Праведник і між беззаконними був розіп’ятий Той, Хто кров’ю Своєю прощення винним дарує.
Через одну людину — першого Адама — смерть колись у світ увійшла, і через Одного — Сина Божого — воскресіння явилося.
Богородичний: Мужа не знавши, Ти, Діво, породила і залишаєшся Дівою вічно, являючи образ істинного Божества, Сина і Бога Твого.
Канон хрестовоскресний
Ірмос: Почувши голос благання від зболілої душі, визволи мене від бід, Владико, бо Ти єдиний причина спасіння нашого.
Охоронителями дерева життя від загиблого настановив Ти херувимів; але вони, побачивши Тебе, відчинили двері, бо Ти відкрив дорогу в рай розбійникові.
Навіть і пекло було знищено через смерть Єдиного, бо хоч і велике багатство зібрало воно, але Христос один усіх нас визволив.
Канон богородичний. Ірмос той самий.
Природа людська, що гріху служила, через Тебе, Владичице чиста, була визволена, бо Твій Син, як агнець, за всіх у жертву був принесений.
Усі ми взиваємо до Тебе, істинної Матері Бога, визволи рабів непокірних, бо Ти єдина маєш сміливість перед Сином.
Кондак: Воскрес єси як Бог із гробу у славі і світ із Собою воскресив, і людське єство як Бога оспівує Тебе, і смерть щезла. Адам же торжествує, Владико, і Єва нині, з неволі визволяючись, радується, взиваючи: Ти єси Христе, Той, що всім подаєш воскресіння.
Ікос: Ти, Христе Слово, — світло для тих, що в темряві, Ти — воскресіння і життя всіх людей, і всіх Ти з Собою воскресив, владу смерти знищив і ворота пекельні зруйнував; і мертві, чудо побачивши, дивувалися, і все творіння радіє Твоєму воскресінню, Чоловіколюбче. Тому і всі ми славимо й оспівуємо Твоє пришестя, і світ, Спасе мій, славить Тебе повсякчасно.
Канон воскресний. Пісня 7
Ірмос: За богопротивним велінням беззаконного мучителя високе полум’я було розпалене, але Христос пролив побожним юнакам росу духовну, бо Він благословенний і препрославлений.
Не стерпів Ти, Владико, з милосердя Свого бачити людину, яку мучила смерть, а прийшов і спас кров’ю Своєю, людиною ставши, бо Він благословенний і препрославлений, Бог отців наших.
Побачивши Тебе, Христе, в одежу помсти зодягненого, жахнулися вартові пекла, бо Ти, Владико, безумного мучителя-раба прийшов знищити, бо Він благословенний і препрославлений, Бог отців наших.
Богородичний: Як найсвятішу між святими визнаємо Тебе, Діво непорочна, Мати безневісна, як єдину, що породила незмінного Бога; бо Ти Божественним Твоїм Різдвом нетління всім вірним дарувала єси.
Канон хрестовоскресний
Ірмос: Наймудрішими красномовцями явилися колись юнаки, бо вони, від богонатхненної душі богословляючи, устами співали: Пребожественний отців і наш Боже, благословенний Ти.
Колись в Едемі непослух осудив праотця; але добровільно засуджений звільнив його від гріха, Пребожественний отців Бог і препрославлений.
Ти спас зраненого через язик отруйний і заздрість людиновбивці, добровільним стражданням зцілив Ти рану самовільну в Едемі, Пребожественний отців Бог і препрославлений.
Богородичний: Мене, що ходив у тіні смертній, покликав Ти до світла, темряву пекла сяйвом Божества подолавши, Пребожественний отців Бог і препрославлений.
Канон богородичний. Ірмос той самий.
Бачив уночі Яків, немов уявляючи, Бога втіленого; з Тебе ж Він у світлі явився тим, що співають: Пребожественний отців Бог і препрославлений.
Той, Хто явив образ Твій несказанно, з Яковом бореться; Він з волі Своєї з’єднався з людиною, Чиста, Пребожественний отців Бог і препрославлений.
Мерзенний той, хто не проповідує Тебе, Сина Діви, як Одного з всехвальної Тройці і з твердою вірою устами не взиває: Пребожественний отців Бог і препрославлений.
Канон воскресний. Пісня 8
Ірмос: Піч вогненна колись у Вавилоні з Божого веління чудеса явила, халдеїв опаляючи, росою покривала вірних, що співали: благословіть, усі діла Господні, Господа.
Одежу тіла Твого, Христе, кров’ю Твоєю скривавлену, побачивши, чини ангельські в трепеті довготерпінню великому дивувалися, взиваючи: благословіть, усі діла Господні, Господа.
Ти, милосердний, Своїм воскресінням у безсмертя зодягнув моє смертне єство, тому, радіючи, вдячно славлять Тебе, Христе, люди вибрані, до Тебе взиваючи: воістину знищена була смерть перемогою.
Богородичний: Богородице Пречистая, Ти безсіменно зачала Того, Хто з Отцем нерозлучний, Який в утробі пожив як Боголюдина, і несказанно породила: тому як спасіння всіх нас Тебе визнаємо.
Канон хрестовоскресний
Ірмос: Ідола золотого зневаживши, три блаженні юнаки, побачивши незмінний і живий Божий образ, серед вогню співали: нехай прославляє все творіння Господа і величає по всі віки.
Ти, багатий у милості, був розіп’ятий на хресті, і добровільно був похований, і на третій день воскрес, і визволив усіх людей, що з вірою співають: нехай прославляє Господа все творіння і величає по всі віки.
Зійшовши до пекла, щоб визволити того, кого Ти, Христе мій, створив Твоєю Божественною силою, і давши йому нетління, Ти, Слово Боже, вчинив його учасником Твоєї вічної слави, що виголошує: нехай прославляє все творіння Господа і величає по всі віки.
Канон богородичний. Ірмос той самий.
Через Тебе явився на землі і з людьми пожив незрівнянний у благочесті і силі Христос. Йому співаючи, всі вірні взиваємо: нехай прославляє все творіння Господа і величає по всі віки.
Проповідуючи Тебе, воістину непорочну, ми славимо Богородицю, бо Ти породила Одного з Тройці, Який тіло прийняв; Йому разом з Отцем і Духом усі співаємо: нехай прославляє все творіння Господа і величає по всі віки.
Потім співаємо пісню Богородиці: Величає душа моя Господа… з приспівом Чеснішу від херувимів…
Канон воскресний. Пісня 9
Ірмос: Безначального Отця Син, Бог і Господь, тіло від Діви прийнявши, нам явився, щоб у темряві сущих просвітити, розсіяних зібрати; тому всехвальну Богородицю величаємо.
Триблаженне древо Твого, Спасе, Пречистого хреста на лобнім місці Божественною кров’ю і водою з Божественного ребра Твого, Христе, наче з джерела, зрощене — як дерево, в раю посаджене, життя нам виростило.
Ти, Всемогутній, бувши розіп’ятим, подолав сильних, і людську природу, що внизу в темниці пекельній лежала, на престолі Отця посадив і з нею маєш прийти; ми, поклоняючись, Тебе величаємо.
Троїчний: Православно оспівуючи Єдиницю в Трьох Особах, Тройцю Одноістотну, прославимо, вірні, нерозсічене Пребожественне єство, трисвітле сяйво невечірнє, єдине нетлінне, що нас світлом осяває.
Канон хрестовоскресний
Ірмос: Від Бога Бога Слово, Який невимовною мудрістю прийшов оновити Адама, що через споживання плоду в тління гріховне впав, від Святої Діви невимовно втіленого нас ради, вірні, єдиномудрено піснями величаймо.
На лобному місці, посеред осуджених Ти, Христе як ягня, був на хрест вознесений; списом у ребро проколотий, Ти як милосердний дарував життя нам, смертним, що з вірою шануємо Твоє Божественне воскресіння.
Усі вірні, поклонімось Богу, Який Своєю смертю знищив владу смерти, і воскресив із Собою від віку мертвих, і всім подає життя й воскресіння.
Канон богородичний
Ірмос: Слово Боже, Сину Діви, Боже богів, Господи найсвятіший із святих, Ти весь бажання, весь насолода; тому з Богородицею Тебе всі величаємо.
В утробі Твоїй, Чиста, природі смертній даровано жезл сили — Слово Боже, Він воскресив те, що до пекла опустилося, тому Тебе, Пречиста, як Богородицю величаємо.
Милостиво прийми, Владико, молитвеницею за нас Матір Твою, Яку Ти обрав, щоб усе наповнилося Твоєю благістю, тому Тебе як Благодійника всі величаємо.
Після катавасії мала єктенія, а потім Свят Господь Бог наш… і екзапостиларій ранній.
Стихири хвалітні воскресні
Стих: Виконати над ними суд написаний. Слава ця буде всім преподобним Його.
Все, що дише, і все творіння прославляє Тебе, Господи, бо Ти хрестом смерть знищив, щоб явити людям Твоє воскресіння з мертвих як єдиний Чоловіколюбець.
Стих: Хваліть Бога в святих Його, хваліть Його в утвердженні сили Його.
Нехай скажуть юдеї, як воїни, що стерегли Царя, не встерегли Його. Чому камінь не зберіг Каменя життя? Або нехай віддадуть Похованого, або Тому, Хто воскрес, нехай поклоняться, з нами промовляючи: слава багатству милосердя Твого, Спасе наш, слава Тобі.
Стих: Хваліть Його в могутності сили Його, хваліть Його за безмежну велич Його.
Радуйтеся, люди, і веселіться. Ангел, сидячи на камені гробу, благовістив нам, промовивши: Христос, Спаситель світу, воскрес із мертвих і все пахощами наповнив. Радуйтеся, люди, і веселіться.
Стих: Хваліть Його голосом сурми, хваліть Його на арфі і гуслях.
Ангел перед зачаттям Твоїм, Господи, приніс Благодатній «радуйся». Ангел і камінь від Твого славного гробу під час воскресіння Твого одвалив. Той бо слово радости замість печалі провістив, а цей Владику Життєдавця замість смерти нам проповідав. Тому взиваємо до Тебе: благодійнику всіх, Господи, слава Тобі.
Стих: Хваліть його хором під тимпани, хваліть Його на струнах і органах.
Жінки зі сльозами миро на гріб Твій вилили, і уста їхні радістю наповнилися, коли вони говорили: воскрес Господь.
Стих: Хваліть Його на органах милозвучних, хваліть Його на органах і зі співом. Все, що дише, нехай хвалить Господа.
Нехай хвалять народи і люди Христа Бога нашого, Який добровільно задля нас хрест перетерпів і три дні в пеклі перебув, і нехай поклоняться Його воскресінню з мертвих, через яке просвітилися всього світу кінці.
Стих: Воскресни, Господи Боже мій, нехай піднесеться рука Твоя, не забудь убогих Твоїх до кінця.
Розіп’ятий і похований був Ти, Христе, як Сам зволив; але як Бог і Владика, Ти смерть знищив і воскрес у славі, даруючи світові життя вічне й велику милість.
Стих: Славитиму Тебе, Господи, всім серцем моїм, розповідатиму про всі чудеса Твої.
О беззаконні, що камінь запечатали, воістину більшого чуда ви сподобили нас. Сторожа зрозуміла, що Він нині із гробу вийшов, вони ж говорили: скажіть, що, коли ми спали, прийшли ученики і вкрали Його. Хто ж краде мерця, особливо оголеного? Він воскрес як Бог владою Своєю, навіть погребальні пелени Свої залишивши у гробі. Прийдіть, побачте, юдеї, що не розірвав печаті Той, Хто знищив смерть і дарує родові людському життя безконечне й велику милість.
Слава… і рання євангельська стихира. І нині… і цей богородичний:
Преблагословенна єси, Богородице Діво, бо Той, Хто воплотився від Тебе, пекло полонив, Адама покликав, прокляття знищив, Єву визволив, смерть умертвив, і ми ожили. Тому ми, співаючи, взиваємо: благословенний Христос Бог наш, що так благоволив. Слава Тобі.
Потім велике славослів’я і цей тропар воскресний:
Воскрес із гробу і кайдани розбив пекла; зруйнував осуд смертний, Господи, всіх од сітей ворожих визволивши. Явивши Себе апостолам Твоїм, послав їх на проповідь і ними мир Твій дав світові, єдиний многомилостивий.
Потім єктенії і відпуст.
На Літургії Блаженні…
Молитву розбійника приносимо Тобі і взиваємо: пом’яни нас, Спасе, у Царстві Твоєму.
Стих: Блаженні чисті серцем, бо вони Бога побачать.
На прощення гріхів хрест Тобі приносимо, що його задля нас прийняв Ти, Чоловіколюбче.
Стих: Блаженні миротворці, бо вони синами Божими назвуться.
Поклоняємось Твоєму, Владико, погребінню і воскресінню, бо ними світ із тління визволив Ти, Чоловіколюбче.
Стих: Блаженні гнані за правду, бо їхнє є Царство Небесне.
Смертю Твоєю, Господи, знищена смерть, а воскресінням Твоїм, Спасе, Ти світ спас.
Стих: Блаженні ви, коли ганьбитимуть вас і гнатимуть та зводитимуть на вас усяке лихослів’я і наклепи — Мене ради.
Мироносиць зустрів Ти, з гробу воскресши, і учеників сповістив, щоб вони проповідували Твоє воскресіння.
Стих: Радуйтесь і веселіться, бо велика нагорода ваша на небесах.
Ті, що в темряві спали, побачивши Тебе, Світло, у самій глибині пекла, Христе, воскресли.
Слава…
Всі прославмо Отця, поклонімось Сину, і Святому Духу з вірою заспіваймо.
І нині…
Богородичний: Радуйся, престоле вогненний. Радуйся, невісто неневісна. Радуйся, Діво, бо Ти породила Бога людям.
Прокимен: Кріпость моя і пісня моя Господь, і став мені спасінням.
Стих: Караючи, покарав мене Господь, але смерті не віддав мене.
Алилуя.
Стих: Вислухає тебе Господь у день скорботи, захистить тебе ім’я Бога Якова.
Стих: Господи, спаси царя і вислухай нас, в який би день ми не звертались до Тебе.
У неділю на вечірні
На Господи, взиваю… стихири зворушливі, глас 2-й.
Стих: Коли на беззаконня наші зважатимеш, Господи, Господи, хто встоїть? Бо в Тебе очищення є.
Ти джерело милосердя маєш і пребагаті милості та потоки щедрот проливаєш, Отче преблагий, і Сину — Слово Отче, і Душе Святий, нестворена Істото, прийми моління й молитви наші, всім грішним подаючи прощення як Бог щедрий і Чоловіколюбець.
Стих: Ради імені Твого я страждаю за Тебе, Господи; страждає душа моя за Слово Твоє, бо уповає душа моя на Господа.
Ти, Христе Спасе наш, як Бог за природою маєш безліч щедрот, і милости, і милосердя; тому молимо Тебе і, припадаючи, взиваємо, завжди Тебе благаючи: даруй рабам Твоїм відпущення провин многих і прощення всього, в чому всі ми згрішили, як Бог щедрий і Чоловіколюбець.
Стих: Від ранньої зорі до ночі, від ранньої зорі нехай уповають люди на Господа.
Спасе, що як Бог хочеш спасти всіх, заради яких Ти людиною став і людиною явився, спаси нас, що поклоняємося Твоїм заповідям. Бо Ти, Чоловіколюбче, не прийшов праведників спасти, але нас грішних, багатьма гріхами скованих, визволити благодаттю Божественного хрещення як Бог щедрий і Чоловіколюбець.
Інші стихири святим небесним безплотним ангелам
Стих: Бо в Господа милість, і велике в Нього визволення. Він визволить нас від усіх беззаконь наших.
Престоли, Херувими й Серафими, Господства, Сили й чесні Власті, а з ними Ангели, Архангели й Начала єдинодушно співають безперестанну пісню Творцеві їхнього нетлінного єства і навчають усіх шанувати єдину в Тройці Істоту, з’єднану, рівночесну й єдинопрестольну.
Стих: Хваліть Господа, всі народи, прославляйте Його, всі люди.
З милости Божественної сердечне око духовне догори зверненим маючи, ми в душах своїх вгору до неба завжди розум спрямовуємо, щоб, промінням небесним осяяні, ми уникнули темряви пристрастей, надіючись перед престолом Творця з ангелами стати і від Світла у світло преобразитися.
Слава: і нині.
Богородичний: Множество ангелів Сина Твого трисвятими голосами оспівують Тебе, Пречиста, як істинний вогнеподібний престіл Його, і палату одушевлену, і міст Божественний, що завжди від землі до Нього провадить, і згідно з архангелом Гавриїлом до Тебе взивають: радуйся, благодатна, Ти бо породила джерело радости.
Потім Світло тихе… і прокимен:
Прославляйте нині Господа, всі раби Господні.
Стих: Що стоїте в храмі Господньому, у дворах дому Бога нашого.
Потім Сподоби, Господи… і єктенія.
На стиховні стихири зворушливі.
Згрішив я перед Тобою, Христе Спасе, як блудний син; прийми, Отче, мене, що каюся, і помилуй мене, Боже.
Стих: До Тебе, що перебуваєш на небі, зводжу очі мої. Як очі рабів звертаються до рук господарів їхніх, як очі рабині до рук господині її, так очі наші — до Господа Бога нашого, аж поки помилує нас.
Взиваю я до Тебе, Христе Спасе, словом митаревим: очисти мене, як і його, і помилуй мене, Боже.
Стих: Помилуй нас, Господи, помилуй нас, бо багато ми маємо приниження. Надміру має душа наша ганьби від багатих та зневаги від гордих.
Переможці-подвижники, ви, не полюбивши земної насолоди, небесних благ сподобилися і співжителями ангелів стали; їх молитвами, Господи, помилуй і спаси нас.
Слава: і нині.
Богородичний: Радуйся, Маріє Богородице, храме нерушимий, ще й святий, як взиває пророк: свят храм Твій, дивний у правді.
Потім Нині відпускаєш,.. Трисвяте,.. Отче наш., тропар святому. Слава: і нині, богородичний на глас тропаря.
Потім єктенія і відпуст.
Слава Ісусу Христу!
Користуючись Вашим сайтом натрапив на Кондак, глас 2, що читається на 6-ій пісні Воскресного канону. Можливо я помиляюсь, але так виглядає, що це текст кондаку 1-го голосу. Вони дещо схожі, і спочатку я думав, що це можливо інший переклад :)
Перевірте, якщо матимете можливість.
Безмежно вдячний Вам за величезну роботу над Вашим чудовим сайтом.
З повагою Юрій, м. Львів
Шлях:
Бібліотека / Богослужбові книжки, церковні піснеспіви / Воскресний Октоїх і Загальна Мінея / Неділя, глас другий