«Наша Парафія»

Парафія святого Архистратига Михаїла, Київ, Пирогів

 
БібліотекаБогослужбові книжки, церковні піснеспівиТріодь Постова

Початок Великого і святого посту. У понеділок першого тижня

На ранній

Параеклисіарх (пономар) сповіщає про початок світанку повільно, заради вечірнього втішення, і всі збираємося за звичаєм у церкві. Співаємо полуношницю без поклонів, тільки в кінці — три великі поклони з молитвою: Господи і Владико… Це буває тільки в перший день. В інші ж дні Великого посту співаємо полуношницю всю з 16-ма поклонами за звичаєм. Вставши, священик чинить звичайний поклін настоятелеві, входить у святий вівтар і, взявши кадильницю, стає перед святою трапезою і кадить хрестовидно, виголошуючи: Благословен Бог наш… І ми відповідаємо: Амінь. Священик виходить і кадить храм. А поставлений псаломщик промовляє: Бо Твоє є Царство… І після Амінь — Господи, помилуй (12 разів). Прийдіть, поклонімось (тричі), без поклонів. Після Отче наш… тропарі звичайні. В цей час священик кадить святий вівтар і всю церкву. Далі — єктенія: Помилуй нас, Боже… Також: За святійшого отця нашого Патріарха Філарета… Виголос: Бо Ти милостивий і Чоловіколюбець… Читець: Амінь. І промовляє: Іменем Господнім благослови, отче. І одразу ж священик: Слава святій, і єдиносущній… і все інше. А брат, якому випала черга, ставши на звичайному місці, читає Шестипсалміє з великою уважністю, не кваплячись, але зі страхом Божим, немовби бесідуючи невидимо з Самим Богом.

Під час цього читання ніхто не повинен ані шепотіти, ані кашляти, а якнайуважніше слухати псаломщика, приклавши руки до грудей, схиливши голову й опустивши очі додолу, сердечними очима дивлячись на Схід, і молитися за відпущення наших провин, згадуючи смерть, і майбутні муки, і життя вічне.

На початку ж 102-го псалма священик промовляє ранні молитви. Після закінчення псалмів — Слава: і нині; Алилуя (тричі). Далі — єктенія велика і виголос. Призначений для цього чернець співає Алилуя, на глас відповідно до гласу Октоїха.

Стих 1: З ночі молиться дух мій до Тебе, Боже, бо світло — повеління Твої.

Стих 2: Навчіться правди ті, що живуть на землі.

Стих 3: Заздрість обіймає людей ненавчених.

Стих 4: Пошли їм скорботи, Господи, пошли скорботи багатим землі.

І після кожного стиха — Алилуя (тричі). Далі — Троїчні гласу. Співаємо зворушено, голосно і повільно. На 2-му стиху – Слава… А на 3-му – І нині… Потім читаємо одну кафизму Псалтиря. Після антифону, на Алилуя — три поклони, усі однаково, слідом за ігуменом чи еклисіархом. Після першої кафизми — сідальні, зворушливі з Октоїха. Далі — читання із святого Єфрема, оскільки з цього дня починається читання святого Єфрема, і читається до п’ятниці Квітного (Вербного) тижня.

Після кафизми — сідальний Тріоді, глас 2.

Подібний: Як джерело милосердя…

Починаючи Божественний піст, сповнімося розчулення, від душі взиваючи: Владико Христе, молитву нашу прийми, як обране кадило, і визволи нас, молимося, від згубного тління і муки страшної як єдиний Благомилостивий.

Слава… той самий.

І нині…

Богородичний. Подібний: Милосердя джерело, милости сподоби нас, Богородице, зглянься на людей, що згрішили, яви, як завжди, силу Твою, бо, на Тебе надію покладаючи, радуйся, взиваємо до Тебе, як колись Гавриїл — безтілесних Архистратиг.

І знову читання із святого Єфрема.

Після кафизми сідальний, глас 2.

Подібний: Пречистому Твоєму образу…

Всечесне стримання почнімо радісно, сяючи промінням святих заповідей Христа Бога нашого, щирою любов’ю, сяйвом молитви, чистотою очищення, благомужньою силою, щоб у радості зустріти святе і триденне Воскресіння, що осяяло нетлінням світ.

Слава… той самий.

І нині…

Богородичний: Незбориму молитву Твою маючи у напастях, від безнадії визволяюся я і від напасників моїх дивно. О, Матір Божа, Ти поспішаєш завжди на поміч усім, хто просить Тебе з вірою; тому з вдячністю співаємо Тобі: прийми, Владичице, малу подяку і будь мені в усьому помічницею.

Псалом 50. І звичайна молитва: Спаси, Боже, людей Твоїх… Також виголос. Потім починаємо: Господу співаємо… на глас канону Мінеї, дня святого. І промовляємо стихи пісень швидко, кожен читає свій стих, аж поки не дійдуть до Загусла вода, як стіна… і звідти починаємо стихи на 14. І співаємо ірмос з Мінеї на 6, співаємо ж так: перший читець промовляє 1-ї пісні стих (див. Псалтир, с. 356) і співаємо ірмос. Другий же клірос читає стих 2: Ворог сказав… і ж ним тропар канону. І за порядком стихи почергово по кліросах до Тоді засмутилися владики едомські… Від стиха ж Тоді засмутилися… починаємо трипіснець творця канону Йосифа на 4. Після Господь же царює… співаємо другий трипіснець творця канону Федора Студита, і співає перший клірос тропар; другий клірос — другий стих і тропар. Потім з’єднуються обоє разом і співають: Слава… Троїчний, гучнішим голосом: І нині… Богородичний. Далі промовляємо найгучнішим голосом: Слава Тобі, Боже наш, слава Тобі… І співаємо інший тропар Федора Студита. Оскільки кожна пісня має по п’ять тропарів, то в кінці промовляємо катавасію, ірмос другого канону.

Так співаються восьма і дев’ята пісні.

Третю ж пісню співаємо так:

Перший клірос промовляє стих: Господь зійшов на Небеса… і тропар канону Мінеї. Другий клірос — стих: І дасть силу Цареві… І другий тропар канону Мінеї. Далі – Слава: і нині, з тропарями канону. І перший клірос співає ірмос Мінеї третьої пісні в кінці канону.

Так само співаємо шосту пісню.

Четвергу ж, п’яту і сьому пісні співаємо так:

Спочатку співається ірмос канону Мінеї, потім два кінцеві стихи пісні співаємо перед тропарями канону і Слава: і нині; ірмосом же не покриваємо пісні, оскільки ірмос співається раніше пісні. Співаються ж ірмоси Мінеї після канону, тільки після 3-ої і 6-ої пісень: оскільки у тих піснях ірмос не співається спочатку. В інші ж дні тижня, крім понеділка, так само співається і 1-ша пісня, як сказано про 4-ту і 5-ту пісні. А в тих піснях, де є трипіснець, співаються потім катавасія канону, ірмос трипіснеця, як і пояснено вище.

Нехай буде відомо, що Октоїх не співається всю Чотиридесятницю (Великий піст), окрім неділь. Співається ж тільки мінея і трипіснець. А в тих піснях, в яких нема трипіснеця, співається тільки мінея. Після 3-ї пісні ієрей промовляє малу єктенію. Потім — сідальний святого (один раз). Слава: і нині.

Богородичний. І читання із Лавсаїка. Після 6-ї пісні — єктенія чала. Також сідальний мученика. Якщо є канон святого, промовляємо його тут, мученику ж промовляємо після 1-ї кафизми разом із сідальним, з приспівом: Дивний Бог у святих своїх… І читання в Синаксарі.

Канон і трипіснець творця канону Йосифа, глас 2.

Пісня 1

Ірмос: Грядіть, люди…

Тут читається перша пісня:

Як нині буду оплакувати моє падіння, який покладу початок мого спасіння, якщо прожив блудно? Але, Милостивий, Ти знаєш, яким засобом спасти мене.

Ось час покаяння, ось день спасительний, початок посту: душе, пильнуй і вхід для пристрастей зачини, на Господа споглядаючи.

Буря гріхів хвилює мене і тягне в безодню і відчай; але до безодні Твоєї милости прибігаю, спаси мене.

Один я став рабом гріха, один я відчинив двері пристрастям; Благосердне Слово, наверни мене, Спасе, милосердям Твоїм.

Богородичний: Ти Джерело безстрастя породила, Діво, мене ж, ураженого пристрастями, зціли, і визволи з вогню вічного, єдина Богоблагодатна.

Інший трипіснець Федора Студита, глас та ірмос ті самі.

Прийдіть, люди, нині приймімо дари посту, як богодарований час покаяння, і в ньому умилостивмо Спаса.

Настав нині, прийшов час подвигів, час посту; старанно всі почнемо його, приносячи чесноти — як дари Господу.

Слава…

Троїчний: Єдинине проста, трисвітла, єдиноначальна, всемогутня, життєдайна, Боже і Господи, Отче Вседержителю, Сину і Душе, спасай усіх, хто прославляє Тебе.

Богородичний: Божу святу гору оспіваємо, Марію непорочну, з Якої засяяло Сонце правди сущим у темряві — Христос, Життя всіх.

Слава Тобі, Боже наш, слава Тобі.

Колісниця вогненна прийняла Іллю дивного, озброєного постом, і Мойсея показала Боговидцем невимовно; і ми, постячись, побачимо Христа.

Слава Тобі, Боже наш, слава Тобі.

Адам спожив забороненого плоду і через нестриманість був вигнаний з раю; тому, Господи, нас, хто постує, покажи достойними покаяння, Чоловіколюбче.

Ірмос: Грядіть, люди, співаймо пісню Христу Богу, що розділив море і навчив людей, яких визволив з неволі єгипетської, бо Він прославився.

Після 6-ї пісні мученичий гласу.

Пісня 8

Ірмос: У піч вогненну…

Вогнеспаленого пристрастями і душевними помислами затьмареного, вогнем Твого страху онови мене, Христе, світлом спасіння осяй, щоб я прославляв Тебе по всі віки.

Ситість пристрастей зненавидівши, насичуйся солодкою поживою добрих діл, і насолоджуйся краще постом, ухиляючись від гіркоти похотей, смиренна душе моя, і живи повіки.

Засліплений душею і затьмарений вогнем пристрасті до пияцтва, не можу дивитися на Тебе, Єдиного Бога; тому змилуйся наді мною, і просвіти, і покаяння відкрий мені двері.

Богородичний: Ти, що обожествила нашу земну і тлінну природу, Чиста, Твоїми теплими молитвами направ наші молитви й благання до Твого і всіх Бога й Царя.

Інший Ірмос: Господа, що колись пролив росу…

В радості зустріньмо початок посту, вірні, і не сумуймо, але омиймо обличчя наші водою безстрастя, благословляючи й величаючи Христа повіки.

Єлеєм милости помазавши главу душі, не будьмо багатослівними до Отця нашого, сущого на небесах, молитви возсилаючи, благословляючи і величаючи Його по всі віки.

Благословімо Отця, і Сина, і Святого Духа, Господа.

Вічносущого Безначального Отця оспіваймо, вірні, Сина ж Співбезначального, і Духа, Який просяяв від Отця, одноістотну і нероздільну Тройцю, всесильне Начало і Владу.

Богородичний: Маріє Богозвана, очисти воістину вірних, бо з Тебе подається усім відпущення; тому Сина Твого і Господа не переставай благати за тих, що оспівують Тебе.

Слава Тобі, Боже наш, слава Тобі.

Господь постився сорок днів, а нині освятив і очистив дні, яких ми досягли, і тому взиваємо: благословляйте і звеличуйте Христа повіки.

Хвалимо, благословимо, поклоняємося Господу.

Ірмос: Господа, Який колись пролив росу єврейським юнакам у полум’ї і преславно попалив злобу халдеїв, прославмо, взиваючи: благословляйте і величайте Його повіки.

І співаємо: Чеснішу від херувимів…

Пісня 9

Ірмос: Від Бога, Бога Слова…

Нехай у цей день посту віддалиться гріх від тебе, душе, і нехай буде стремління до Бога і життя в Ньому: тоді уникнеш ти безодні зла і полюбиш путі, що ведуть до небесного спокою.

І помислами спокусившись, і тілом згрішивши, ридаю, плачу і взиваю: спаси мене, Господи, спаси мене, єдиний Благий, і не осуди на вогонь геєни вічної мене, осудження достойного.

Зодягнувшись у світлу одежу посту, скиньмо з себе темну і злотяжку одежу пристрастей, просвітімося божественними чеснотами і вірою побачимо світлосяйні Спасителя страждання.

Богородичний: Знеможену від усяких злих спокус бісів, грішну мою душу зціли, Пречиста Владичице, що породила зцілителя Христа, Визволення наше, бо Тебе, Отроковице, шануємо як Діву нетлінну.

Інший Ірмос: Богородицю, що надприродно…

Нині настав час святого посту, почнімо його з добрих діл; і, як говорить Господь, не постіться в осудах і лихослів’ї.

На горі Хорив очистившись постом, побачив Бога Ілля: очистьмо й ми постом серце — і побачимо Христа.

Слава…

Троїчний: Єдиній Тройці поклоняюсь і славлю її у трьох Особах — Єдиного Бога всіх, Отця, і Сина, і Святого Духа, вічносуще Начало.

Богородичний: Ти, Чиста, Дитя народжуєш і годуєш Його молоком Діва; ж Ти, народивши, залишаєшся Дівою? Це Бог учинив таке, і не питай Мене, як це сталося?

Слава Тобі, Боже наш, слава Тобі.

Як один день життя всього живого, — говорить Господь, — для тих, хто поститься з любов’ю сорок днів; чинімо ж їх у радості.

Ірмос: Богородицю, що надприродно зачала в утробі й породила Слово, Яке від віку засяяло від Отця, — Її у піснях безперестанно величаймо, вірні.

Потім – Достойно є… Поклін один. Єктенія: Ще і ще в мирі… І світильний Троїчного гласу. На Все, що дише… стихи не співаємо, але стихословимо Хваліте Господа з небес… Звичайні псалми, 3. І якщо в Мінеї буде двоє святих, співаємо одному стихири ввечері, а другому на Хваліте стихири 4, якщо будуть. Якщо ж ні, призначений брат промовляє: Тобі слава подобає, Господи Боже наш, і Тобі славу возсилаємо, Отцю, і Сину, і Святому Духу, нині, і повсякчас, і на віки віків, амінь. Слава Тобі, що показав нам світло. Слава в вишніх Богу… і все інше. І чинимо три поклони, стоячи на одному місці. Потім ієрей виголошує єктенію: Доповнимо ранню молитву…

З’єднавшись, обидва кліроси співають.

На стиховні, глас 5:

Прийшов піст, матір цнотливости, викривач гріхів, проповідник покаяння, оселя ангелів і спасіння людей, тому, вірні, взиваймо: Боже, помилуй нас.

Стих: Сповнімося зранку…

І повторюємо той самий.

Також стих: І нехай буде світлість…

І Мученичий: Благословенне воїнство Царя Небесного; якщо і земнородними були страстотерпці, але намагалися досягти ангельського життя, залишивши турботи про тіло і сподобившись стражданнями своїми честі небесних сил: їхніми молитвами, Господи, спаси душі наші.

Слава: і нині.

Богородичний: Тебе, як Божу Матір, Діву чисту і святішу за херувимів, у піснях величаємо: і душею й тілом як Богородицю визнаємо, бо Ти воістину породила Бога втіленого: молюся, Пречиста, за душі наші.

Також Благо є… (двічі). Трисвяте, і три поклони. Пресвята Тройце… Отче наш… Потім ієрей промовляє: Бо Твоє є Царство… Промовляємо тропар: Стоячи у храмі слави Твоєї… І промовляємо: Господи, помилуй (40 разів). Потім священик відходить і промовляє: Сий благословенний Христос Бог наш… Небесний Царю… Потім промовляємо молитву преподобного отця нашого Єфрема: Господи і Владико життя мого… і поклони великі три, і малих 12, промовляючи до себе на кожному з поклонів: Боже, очисти мене грішного… Також знову поклін великий один, промовляючи знову молитву св. Єфрема повністю. І після нашого вставання, читець починає: Прийдіть, поклонімось… (тричі) і три поклони. І додаємо Третій час. І по закінченні третього псалма промовляємо Алилуя і три поклони.

Слід знати: кожного понеділка святої Чотиридесятниці на Першому часі кафизми не читаємо. В інші ж дні читаємо кафизму і на кожному антифоні чинимо три поклони.

Також і в п’ятницю, на Першому і Дев’ятому часах, без кафизми священик виголошує, а після нього клірос, на глас 6: Зранку вислухай голос мій, Царю мій і Боже мій… Той самий тропар і на інші два стихи.

Стих 1: Вислухай. Господи, слова мої, зрозумій покликання моє.

Стих 2: Бо до Тебе помолюся, Господи.

І знову: Зранку вислухай голос мій… Слава: і нині. Як нам Тебе називати, Благодатна? І чинимо три поклони. Також: Стопи мої направ за словом Твоїм, і нехай беззаконня не опанує мене… І повторюємо той самий. Також: Визволи мене від лихослів’я людського, і я збережу заповіді Твої. Знову той самий: Лице Твоє просвіти на раба Твого і навчи мене заповітів Твоїх. Знову той самий. Це промовляємо тричі: Нехай сповняться уста мої хваління Твого, Господи… Трисвяте. І чинимо три поклони. Пресвята Тройце… Отче наш… Священик виголошує: Бо Твоє є Царство… І після Амінь промовляємо тропар. У понеділок, у вівторок і у четвер промовляємо Богородичний: Преславну Божу Матір… У середу ж і у п’ятницю промовляємо: Поспіши на допомогу, перш ніж поневолять нас вороги… Господи, помилуй (40 разів). І промовляємо молитву: Ти, що кожного часу… Господи, помилуй (тричі). Слава: і нині. Чеснішу від херувимів… і поклін один. Іменем Господнім благослови, отче. Священик: Боже, ущедри нас, і благослови нас, просвіти лице Твоє на нас, і помилуй нас. Молитва Єфрема Сиріна: Господи і Владико життя мого… і поклони, як написано. Далі священик або читець промовляє: Трисвяте, Отче наш… Господи, помилуй (12 разів). І молитва: Христе, світло істинне… Ієрей: Слава Тобі, Христе Боже, надіє наша, слава Тобі. Ми ж – Слава: і нині. Господи, помилуй (тричі). Благослови. І відпуст. Потім многоліття. І цілуємо святі ікони.

Далі виходимо і співаємо літію у притворі.

Там промовляються звичайні молитви і читаються виголошення преподобного отця нашого Федора Студита предстоятелем або еклисіархом, як і передбачено, тобто у середу й п’ятницю. На цьому служба закінчується, і буває відпуст.

Такий спосіб служіння буває у святу Чотиридесятницю на ранній і на Першому часі. Після відпусту виходячи з церкви, йдемо у мовчанні до своїх келій чи на службу; і не слід нам розмовляти один з одним в монастирі, як це вказано нам святими отцями.

Третій час

Пономар ударяє у дзвін дуже сильно, і ми збираємося у церкві; кожен чинить три поклони перед Царськими вратами, цілує святі ікони і кланяється на обидві сторони. Коли ж священик благословив, ми починаємо: Царю Небесний… Трисвяте… і кладемо три поклони. Після Отче наш… священик: Бо Твоє є Царство… і після Амінь, Господи, помилуй (12 разів), Прийдіть, поклонімось (тричі) і три поклони. І читається Третій час за звичаєм. В кінці ж третього псалма, на Алилуя — три поклони. І читаємо кафизму за порядком, на кожному антифоні робимо три поклони. Після кафизми священик, ставши перед Царськими вратами, промовляє тропар, глас 6: Господи, Ти, що Пресвятого Твого Духа… Клірос співає той самий тропар з поклонами. Той самий тропар на інші два стихи. Стих: Серце чисте створи в мені. Боже, і Духа праведного онови в утробі моїй.

Стих: Не відкинь мене від лиця Твого, і Духа Твого Святого не відніми від мене. Слава: і нині. Богородичний, і три поклони, Богородице, Ти єси виноградна лоза істинна. І одразу читаємо з творінь Ліствичника. Призначений чернець наглядає за братією протягом усього святого посту: він тихо обходить келії, і наглядає за сплячими, і спонукає до слухання. Після читання Господь Бог благословенний… Трисвяте і три поклони. І після Отче наш… священик виголошує: Бо Твоє є Царство… і після Амінь, співаємо тропарі на глас 8: Благословенний Ти, Христе Боже наш… Слава… Скоре і надійне подай утішення… І нині… Богородице Пресвята, Ти єси надія… Господи, помилуй (40 разів). І молитва: Ти, що кожного часу… Господи, помилуй (тричі). Слава: і нині. Чеснішу від херувимів… Іменем Господнім благослови, отче… І священик: Боже, зглянься над нами… Потім молитва Єфрема Сиріна з поклонами, як написано. Далі — молитва: Владико, Боже Отче, Вседержителю… Пономар, поклонившись прелстоятелеві, відходить і б’є у било шість разів. Далі: Прийдіть, поклонімось… (тричі). І три поклони. І читаємо Шостий час. В кінці – Слава: і нині, Алилуя (тричі). І три поклони. Читаємо кафизму, і за кожним антифоном Алилуя (тричі). І три поклони. Після читання кафизми: Ти, що на шостий день… Стих 1: Вислухай, Боже, молитву мою, і не зневаж моління мого. Стих 2: До Бога взиваю, і Господь вислухає мене. І чинимо три поклони, як написано. Слава: і нині. Через великі гріхи наші сміливости не маємо… і три поклони.

Потім співаємо тропар пророцтва, глас 5:

Господи, Господи, Тебе всі бояться і тремтять від Лиця сили Твоєї, до Тебе припадаємо, Безсмертний, Тобі молимося, Святий: спаси душі наші молитвами святих Твоїх.

Слава: і нині, і повторюємо той самий.

Прокимен, глас 4: Знає Господь путь праведних, а путь нечестивих загине (Пс. 1, 6).

Стих: Блажен муж, що не йде на раду нечестивих, і на путь грішників не стає (Пс. 1, 1).

Пророцтва Ісаї читання (Іс. 1, 1-20).

Видіння Ісаї, сина Амоса, яке він бачив про Юдею та Єрусалим, за днів Озії, Іоафама, Ахаза та Єзекії, царів Юдейських. Слухайте, небеса, і почуй, земле, бо говорить Господь: синів Я виростив і підніс, вони ж збунтувалися проти Мене. Знає віл свого господаря й осел — ясла володаря свого: а Ізраїль не знає Мене, і народ Мій не розуміє Мене. Горе тобі, народе грішний, народе, обтяжений беззаконнями, плем’я лукаве, сини погибелі! Покинули Господа, зневажили Святого Ізраїлевого, повернулись назад. По чому ще бити вас, що продовжуєте своє беззаконня? Уся голова ваша в ранах, усе серце ваше в печалі. Від підошви ноги аж до тімені голови нема цілого місця на ньому: струпи і рани гниють, неочищені, нема чим перев’язати їх, нема єлею, щоб пом’якшити їх. Земля ваша спустошена, міста ваші вогнем спалені, поля ваші на очах ваших поїдають чужинці, все спустіло, як після руйнування чужинцями. І покинута дочка Сиона, немов намет у винограднику, немов курінь у городі, немов обложене місто. І коли б Господь Саваоф не залишив нам невеликої остачі, то ми були б тим самим, що Содом, уподібнилися б Гоморрі. Послухайте слово Господнє, князі содомські; прислухайтеся до Закону Божого, люди гоморрські. Навіщо Мені безліч жертв ваших? — говорить Господь. Наситився Я всепаленням овець і жиром ягнят, і крові телят, ягнят і козлів не хочу. І коли ви приходите, щоб з’явитися переді Мною, — хто вимагає від вас, щоб ви топтали двори Мої? Не носіть Мені більше дарів марних: принесете Мені семідал — кадіння мерзота для Мене: новомісяччя ваші і суботи, і дні великі не терпітиму більше: беззаконня і святкування! Новомісяччя ваші й свята ваші ненавидить душа Моя: вони стали для Мене тягарем, Мені важко нести їх. Коли простягаєте руки ваші до Мене, відвертаю очі Мої від вас: і коли посилюєте благання, не чую вас: руки ваші повні крови. Омийтеся й очистіться, викиньте лукавство з душ ваших перед очима Моїми, перестаньте чинити зло. Навчіться добро чинити, шукайте правди, визволяйте пригнобленого, захищайте сироту і заступайтеся за вдову. Тоді прийдіть і розсудимо, — говорить Господь. Якщо будуть гріхи ваші як багряниця, як сніг убілю; якщо ж будуть червоні, мов пурпур, як вовну убілю. І якщо захочете й послухаєте Мене, будете споживати блага землі; якщо ж не захочете і не послухаєте Мене, меч вас погубить: бо уста Господні сказали це.

Прокимен, глас 7: Служіть Господу зі страхом і радійте Йому з трепетом (Пс. 2).

Стих: Навіщо бунтуються народи і люди замишляють марне?

І читаються уривки з Ліствичника. Потім — тропар: Скоро пошли нам щедроти Твої… Трисвяте… і три поклони. Після Отче наш… священик (виголос): Бо Твоє є Царство… і тропарі на глас 2: Спасіння учинив Ти посеред землі… Слава… Пречистому Твоєму образу… І нині… Богородице, Ти єси джерело милосердя… У середу й п’ятницю промовляємо хрестобогородичний: Препрославлена єси, Богородице Діво… Господи, помилуй (40 разів). Ти, що кожного часу… Господи, помилуй (тричі). Слава: і нині. Чеснішу від херувимів… Іменем Господнім благослови, отче… Священик: Боже, ущедри нас і благослови нас… Молитва Єфрема Сиріна і поклони за звичаєм. Після поклонів предстоятель починає Трисвяте… і три поклони. Після Отче наш… Господи, помилуй (12 разів). Священик: Слава Тобі, Христе Боже, надіє наша, слава Тобі. І відпуст. Цей порядок і чиє мають виконуватися протягом Великого посту, на 3-му і 6-му часах. Там, де не буває розходження по келіях, після молитви: Боже і Господи сил… одразу промовляємо: Прийдіть, поклонімось… (тричі), і 9-ий час. А там, де буває розходження по келіях, о 9-й годині дзвонар б’є у дзвін, і ми збираємося у церкві. Після благословення священика починаємо Трисвяте… і три поклони. Після Отче наш… священик виголошує: Бо Твоє є Царство… Далі: Амінь. Господи, помилуй (12 разів). Прийдіть, поклонімось (тричі) і три поклони, і співаємо Дев’ятий час: три псалми. В кінці третього псалма, на Алилуя, три поклони. І починаємо читати кафизми: на кожен антифон три поклони. Після читання кафизм тропар, глас 8: Ти, що о дев’ятій годині ради нас тілом смерти зазнав. Стих 1: Нехай наблизиться молитва моя до Тебе, Господи… Стих 2: Нехай дійде благання моє… І під час цих виголосів — три поклони. Слава: і нині. Благий задля нас народився від Діви… три поклони. І знову читання з творінь Ліствичника. І після читання промовляємо стих: Не залиш нас до кінця… Трисвяте, і три поклони. Пресвята Тройце… Отче наш… І священик виголошує: Бо Твоє є Царство… І після Амінь промовляємо тропарі, глас 8: Побачивши Начальника життя… Слава… Посеред двох розбійників… І нині… Агнця, і Пастиря, і Спасителя світу … Господи, помилуй (40 разів). Ти, що кожного часу… Господи, помилуй (тричі). Слава: і нині. Чеснішу від херувимів… Іменем Господнім благослови, отче. Священик: Боже, ущедри нас… Читається молитва Єфрема Сиріна, і три великі поклони: інші 12 поклонів не чинимо. Далі промовляємо молитву: Владико Господи Ісусе Христе Боже наш… Клірос співає на глас 8: У Царстві Твоїм пом’яни нас, Господи… І співаємо Блаженні голосно і повільно, на той самий глас: Блаженні убогі духом, бо їхнє є Царство Небесне. Пом’яни нас, Господи, коли прийдеш у Царство Твоє. Та інші стихи. Слава Отцю, і Сину, і Святому Духу. Пом’яни нас, Господи… І нині, і повсякчас, і на віки віків, амінь. Пом’яни нас, Господи… Також зійшовшись, обидва кліроси співають голосно, з непокритими головами: Пом’яни нас, Господи, коли прийдеш у Царство Твоє. Поклін один. Пом’яни нас, Владико, коли прийдеш у Царство Твоє. Поклін один. Пом’яни нас,. Святий, коли прийдеш у Царство Твоє. Поклін один і промовляємо: Хор небесний славить Тебе і промовляє…

Стих: Приступіть до Нього і просвітіться… І знову: Хор небесний… Слава… Хор святих ангелів і архангелів… І нині… Вірую в Єдиного Бога… Полегши, відпусти, прости, Боже… Отче наш… Потім кондак дня і храму. Якщо храм Христів, промовляємо раніше спочатку храму, потім дня і рядового святого, що його є день. Слава… Зі святими упокой, Христе… І нині… храму Богородиці, або Заступнице християн усердная… Господи, помилуй (40 разів). Слава: і нині. Чеснішу від херувимів… Іменем Господнім благослови, отче. І священик промовляє: Боже, ущедри нас… Молитва Єфрема Сиріна, поклонів 16 з молитвою святого Єфрема. Параеклисіарх, зробивши поклін настоятелеві, і взявши благословення, йде і дзвонить. Предстоятель починає: Прийдіть, поклонімось (тричі) і три поклони. І читець промовляє псалом: Благослови, душе моя. Господа… тихим і лагідним голосом. Ієрей же промовляє звичайні молитви вечірні перед Царськими вратами. Після псалма – Слава: і нині: Алилуя (тричі) і три поклони. Єктенія велика. І читаємо кафизму. Після кожного антифона – Слава: і нині: Алилуя (тричі) і три поклони.

На вечірні

На Господи, взиваю… стихири, ставимо стихів 6.

Творіння преподобного Йосифа, глас 2.

Учинив я усякий гріх, усіх перевищив блудом: якщо захочу покаятися, не буду мати потоків сліз! Якщо у і лінощах і нині буду жити, підлягатиму мукам. Але дай мені покаяння, єдиний Боже, і помилуй мене.

Дай мені, Христе, потоки сліз у дивний день посту, щоб я плачем омив скверну гріхів і з’явився перед Тобою очищеним, коли Ти, Господи, як Суддя з небес прийдеш, щоб судити людей, єдиний і праведний Суддя.

Інший, глас 5, преподобного Феодора Студита.

Прийдіть зі старанністю, міцну зброю посту маючи, як щит; всілякі підступи і ворожі омани відкиньмо, вірні, і не віддаваймося гріховному вогневі й солодким спокусам, бо Христос Чоловіколюбець дасть нам вінці — як нагороду за терпіння. Тому, щиро благаючи, припадімо, взиваючи і просячи миру і душам нашим великої милости.

І з Мінеї, 3. Слава: і нині. Богородичний. Світло тихе…

Прокимен, глас 6: Господнім є спасіння, і на людей Твоїх благословення Твоє (Пс. 3, 9).

Стих: Господи, як намножилося напасників моїх, многі постають на мене (Пс. 3, 1-2).

Буття читання (Бут. 1, 1-13).

На початку створив Бог небо і землю. Земля ж була пуста і невпорядкована, і темрява була над безоднею, і Дух Божий носився над водами. І сказав Бог: нехай буде світло. І стало світло. І побачив Бог світло, що добре воно, — і відділив Бог світло від темряви. І назвав Бог світло: день, а темряву назвав: ніч. І був вечір, і був ранок — день перший. І сказав Бог: нехай буде твердь посеред води, і нехай відділяє вона воду від води. І стало так. І створив Бог твердь, і відділив воду, що під твердю, від води, що над твердю. І стало так. І назвав Бог твердь небом. І був вечір, і був ранок — день другий. І сказав Бог: нехай збереться вода, що під небом, в одне місце, і нехай з’явиться суходіл. І стало так. І назвав Бог суходіл землею, а зібрання вод назвав морями. І побачив Бог, що добре воно. І сказав Бог: нехай земля родить рослини, траву, що розсіває насіння, дерево, що за родом своїм приносить плід, в якому насіння його на землі. І стало так. І родила земля рослини, траву, що розсіває насіння за родом її, і дерево, що приносить плід, насіння якого в нім за родом його. І побачив Бог, що добре воно. І був вечір, і був ранок — день третій.

Прокимен 2, глас 5: Господь почує мене, коли я взиватиму до Нього (Пс. 4, 4).

Стих: Коли взиваю я, почуй мене, Боже правди моєї (Пс. 4, 1).

Читання притч (Пр. 1, 1-20).

Притчі Соломона, сина Давидового, царя Ізраїльського, щоб пізнати премудрість і повчання, і зрозуміти слова мудрости: і засвоїти правила розсудливости, і зрозуміти правду істинну, і чинити справедливо; щоб дати простосердим мудрість, а юнакам — розважливість і розуміння. І коли послухає мудрий, стане мудрішим, а розумний знайде розумні поради, і зрозуміє притчу, і загадкове слово, і слова мудреців та їхні загадки. Початок премудрости — страх Господній, розум добрий усім, хто керується ним; благоговіння ж перед Богом — початок розуміння; безумні нехтують і розум, і повчання. Послухай, сину, повчання отця твого, і не відкидай заповітів матері твоєї; тому що це — чудовий вінець для голови твоєї і прикраса із золота для шиї твоєї. Сину мій, якщо спокушатимуть тебе грішники, не погоджуйся; якщо умовлятимуть тебе і говоритимуть: іди з нами, зробимо засідку для вбивства, підстережемо праведного невинного, живим поглинемо його, мов пекло, і зітремо пам’ять його на землі; заберемо багатства дорогоцінні і здобиччю наповнимо доми наші, жереб свій будеш кидати разом з нами, спільний мішок буде один для всіх нас. Сину мій! Не йди в путь з ними: стримай ногу свою від доріг їхніх, бо ноги їхні біжать до всякого зла, і поспішають вони, щоб пролити кров. Та марно вони розставляють тенета пернатим: то вони роблять засідку проти власної крови, збираючи покарання для душі своєї. Такі путі всіх, хто заздрий до чужого добра: воно віднімає життя у того, хто заволодів ним. Премудрість виголошується на вулицях, і на майданах чується голос її.

Сподоби, Господи, у вечір цей… три поклони. Священик: Доповнімо вечірню молитву… після виголосу обидва кліроси співають разом.

На стиховні, глас 3:

Постімося постом благим, угодним Господу: бо істинний піст відвертає від гріха, стримує язик, вгамовує гнів, знищує похоті, наклепи, обман і клятвопорушення. Віддалення від усього цього є істинний піст — і благий, і угодний Богу.

Стих: До Тебе, що перебуваєш на небі, зводжу очі мої…

І повторюємо той самий.

Далі мученичий.

Стих: Помилуй нас, Господи, помилуй нас…

Велика сила мучеників Твоїх, Христе, бо у гробах лежать вони і бісів проганяють, і знищили ворожу владу, через віру у Святу Тройцю сповнившись усякого благочестя.

Слава: і нині.

Богородичний: Богородице, заступнице за усіх, хто молиться, через Тебе маємо сміливість, Тобою хвалимося, у Тобі вся надія наша: благай Того, Кого народила Ти, за недостойних рабів Твоїх.

Потім канонарх чинить звичайний поклін до обох кліросів, те саме роблять і обидви кліроси. Нині відпускаєш… Трисвяте… три поклони. Священик: Бо Твоє є Царство… і після Амінь: Богородице Діво, радуйся… Поклін один. Слава… Хрестителю Христів… поклін один. І нині… Моліться за нас… Поклін один. Також. Під Твою милість… без поклону. Господи, помилуй (40 разів) — лагідним голосом. Слава: і нині. Чеснішу від херувимів… Іменем Господнім благостови, отче. Священик: Сий благословенний Христос Бог наш… Небесний Царю… І промовляємо молитву преподобного Єфрема Сиріна: Господи і Владико життя мого… І чинимо три великі поклони, і малих 12. І знову ту саму молитву, і поклін один. Трисвяте. Господи, помилуй (12 разів). І молитва: Всесвята Тройце, Єдиносущна державо… Також. Нехай буде благословенне Ім’я Господнє віднині й довіку (тричі). І три поклони. Слава: і нині. Благостовлю Господа в усякий час… Потім – Достойно є… і поклін. Потім – Слава: і нині. Господи, помилуй (тричі). Благослови. І відпуст за звичаєм. Коли ж готуємо трапезу, промовляємо і псалом 144: Величатиму Тебе, Боже мій… І буває відпуст. Виходячи ж у притвор, співаємо за звичаєм стихиру храму святого. Священик промовляє звичайні молитви і поминає спочилих.

І чинить остаточний відпуст.

Цей чин богослужіння буває протягом усього Великого посту, коли нема літургії Ранішосвячених дарів: не маємо звичаю чинити літургію Ранішосвячених дарів аж до середи, щоб уся братія постилася згідно з переданням. а ті. хто може, нехай постяться до п’ятниці. Устав же Святої гори повеліває взагалі не споживати їжі у перший день.

У вівторок, у середу і в четвер належить споживати хліб і воду, і більше нічого, хіба що трохи солі з хлібом.

Належить знати: у лаврі преподобного отця нашого Сави не співається повечір’я у церкві, а кожен співає у своїй келії: такий звичай. У монастирях Палестини співається повечір’я так. На дев’яту годину входить дзвонар і, поклонившись предстоятелеві відходить і б’є у било дванадцять разів. І всі збираємось у церкву і, зробивши кожен визначені поклони, сідаємо на деякий час, щоб усім, або більшості, була змога зібратися. Вставши зі свого місця, священик, учинивши звичайний поклін ігуменові, благословляє. І ми починаємо: Слава Тобі, Боже наш, слава Тобі… Царю Небесний… Трисвяте… і три поклони. Подібний і на Прийдіть, поклонімось, три поклони. І одразу промовляємо псалом 69: Боже, на поміч мені прийди… Далі починаємо великий канон. Ділячи його на чотири частини з ірмосом, щоб завершився він у четвер увечері.

Творіння святого отця нашого
Андрія Критського, Єрусалимського

На кожен тропар чинимо три поклони.

Пісня 1,

глас 6

Ірмос: Помічник і покровитель став мені на спасіння. Це Бог мій, і прославлю Його, Бога Отця мого, і звеличу Його; бо Він славно прославився!

Приспів: Помилуй мене, Боже, помилуй мене!

З чого почну оплакувати окаянного мого життя діяння? Який же покладу початок, Христе, нинішньому риданню? Але як Милосердний подай мені відпущення гріхів.

Гряди, окаянная душе, разом із плоттю твоєю, Творцеві всіх сповідайся, покинь, нарешті, колишню нерозсудливість і принеси Богу в покаянні сльози.

Наслідуючи в переступі первозданного Адама, пізнав я себе відкинутим від Бога, від вічного царства і блаженства його через гріхи мої.

Горе мені, окаянная душе, чому ти уподібнилася першій Єві: затьмарила спокусою свій погляд, й уразила тебе її гіркота — торкнулася ти дерева і скуштувала зухвало безумства поживу.

Замість Єви тілесної постала в мені Єва мислена — плотські пристрасні помисли, що солодять мою думку, але споживаю завжди гіркий напій.

Справедливо був вигнаний з Едему Адам, бо не зберіг єдину Твою заповідь, Спасе. Яке ж страждання чекає на мене, що завади відкидаю Твої животворчі слова?

Слава…

Троїчний: Присносущна Тройце, в Якій поклоняємось єдиному Богу, зніми з мене тягар гріхів моїх і як милосердна подай мені сльози розчулення.

І нині…

Богородичний: Богородице, надіє і заступнице усім, хто Тебе прославляє, зніми з мене важкий тягар гріхів моїх і як Владичиця чиста прийми мене, що каюся.

Пісня 2

Ірмос: Слухай, небо, — і звіщу, і прославлю Христа, Який від Діви воплотився.

Слухай, небо, і звіщу; земле, почуй голос того, хто кається перед Богом і прославляє Його.

Почуй мене, Боже, Спасе мій, зглянься милостивим Твоїм оком, і прийми моє тепле сповідання.

Згрішив я, Господи, більше за всіх, один згрішив перед Тобою, але як Бог змилуйся, Спасе, над творінням Твоїм.

Уявляючи мерзенність моїх пристрастей, любострасними бажаннями погубив красу розуму.

Буря зла охопила мене, милосердний Господи, але, як Петрові, простягни й мені руку.

Осквернив я плоті моєї ризу і спотворив її — те, що за образом Твоїм, Спасе, і за подобою.

Затьмарив я красу душі своєї похотями пристрастей і весь розум свій перетворив на порох.

Розідрав я нині одяг мій перший, що його виткав мені Творець на початку, — і відтоді лежу нагий.

Одягнувся я у розідрану одежу, яку змій зіткав мені порадою, і соромлюся.

Як блудниця, і я приношу сльози; очисти мене, Спасе, Твоїм милосердям.

Поглянув я на красу дерева і спокусився розумом, і відтоді лежу нагий і соромлюся.

Усі вожді пристрастей орали на хребті моєму, продовжуючи на мені свої беззаконня.

Слава…

Троїчний: Тебе, єдиного в трьох Особах, Бога всіх, оспівую: Отця, і Сина, і Святого Духа.

І нині…

Богородичний: Пречиста Богородице Діво, єдина всехвальна, молися ревно, щоб спастися нам.

Пісня 3

Ірмос: На непорушному камені заповідей Твоїх, Христе, утверди мої помисли.

Вогонь від Господа, як дощ, пославши, колись Господь землю Содомську спалив.

Спасайся, душе моя, як той Лот на горі, й у Сигорі ховайся.

Втікай, душе, від полум’я, тікай від содомського горіння, тікай від знищення Божественним вогнем.

Згрішив я один перед Тобою, згрішив більше за всіх, але, Христе Спасе, не відкинь мене!

Ти є Пастир добрий, знайди мене, ягня, й не відкинь мене, заблудлого.

Ти солодкий, Ісусе, Ти єси Сотворитель мій, Тобою, Спасе мій, оправдаюся.

Сповідуюся Тобі, Спасе: згрішив, згрішив я перед Тобою! Але послаби і прости мене, як Милосердний.

Слава…

Троїчний: Єдиний у Тройці, Боже, спаси нас від омани, спокуси та небезпеки.

І нині…

Богородичний: Радуйся, лоно, що Бога вмістило, радуйся, престоле Господній, радуйся, Мати життя нашого.

Пісня 4

Ірмос: Почув пророк про Твоє пришестя, Господи, і убоявся, що хочеш Ти від Діви народитися і людям явитися, та й каже: почув я вістку про Тебе і жахнувся — слава силі Твоїй, Господи.

Діл Твоїх не зневаж і творіння Твого не відкинь, Судде праведний! Хоч один я згрішив як людина більше за будь-яку людину, Чоловіколюбче, але як Господь усіх Ти маєш владу відпускати гріхи.

Наближається, душе, кінець, наближається, а ти не дбаєш, не готуєшся, час бо скорочується — Суддя вже близько, біля дверей. Як сон, як цвіт, минає життя — навіщо марно турбуємось?

Пробудись, душе моя, і замислись над учинками своїми, постав їх перед очі свої і пролий над ними сльози; безбоязно відкрий Христу свої думки та діяння й оправдайся.

Немає в житті гріха чи діяння, ані зла, де я не згрішив би, Спасе, розумом і словом, бажанням та наміром, думкою і діянням згрішив я, як ніхто ніколи.

Тому й звинувачений був я й осуджений совістю своєю, окаянний, нічого нема у світі суворішого за неї. Судде, Визволителю мій і Провидче, помилуй, визволи і спаси мене, раба Твого.

Сходинки, які бачив колись великий серед патріархів, є указанням, душе моя, про сходження ділами і піднесення розумом — коли хочеш жити в діянні, мудрості та умоглядности, то оновися.

Спекоту дня та мороз нічний мусив терпіти патріарх, щоденно творячи прибуток: пас, трудився і служив, щоб узяти собі дві дружини.

Під цими двома дружини розумій діяння та розум у спогляданні. Діяння — це Лія, бо багатодітна, а Рахіль — це розум, бо здобута зусиллям. Отож, без трудів, душе моя, ні діянь, ні умоглядности не здобудеш.

Слава…

Троїчний: Нероздільне єством, незлитне в Особах триєдине Божество, богословлю Тебе, як єдиноцарствене і співпрестольне. Возношу Тобі пісню величну, що у вишніх триславно співається.

І нині…

Богородичний: І народжуєш і дівствуєш, і залишаєшся завжди за єством Дівою: бо Народжений оновлює закони природи, утроба ж народжує, ненароджувана. Бог, коли хоче, перемагає закони природи, бо Він творить, як хоче.

Пісня 5

Ірмос: Від ночі до ранку шукаю Тебе і молюся: просвіти, Чоловіколюбче, настав мене Твоїми заповідями і навчи мене, Спасе, творити Твою волю.

Прожив життя своє я серед ночі, бо темрявою глибокою й пітьмою була для мене ніч гріха, але яви мене як сина дня, Спасе.

Подібно до Рувима, здійснив я, окаянний, беззаконний і переступний намір перед Богом Всевишнім: осквернив ложе своє, як той батькове.

Сповідуюся Тобі, Христе Царю, згрішив я, згрішив, як колись ті брати, які продали Йосифа — плід чистоти та цнотливості.

Родичі зв’язали праведну душу і продали улюбленого в рабство — як прообраз Господній. А ти, душе моя, вся віддалася у рабство гріхам своїм.

Наслідуй мудрість праведного чистого розумом Йосифа, окаянна й нестямна душе, і не оскверняйся безсловесними похотями, постійно творячи беззаконня.

Хоч і перебував тоді Йосиф у рові, але то був прообраз Твого погребіння і воскресіння, Владико Господи; що ж зможу я колись подібне Тобі принести?

Слава…

Троїчний: Тройце, Тебе прославляємо, єдиного Бога: свят, свят, свят — Отець, Син і Дух — просте єство, Єдиниця, Якій вічно поклоняємось.

І нині…

Богородичний: З Тебе, нетлінна і безмужна Мати Діво, зодягнувся в мою природу Господь, Який сотворив віки, і з Собою з’єднав людську природу.

Пісня 6

Ірмос: Взивав я всім серцем моїм до милосердного Бога, і Він почув мене з пекла підземного і спас життя моє від тління.

Сльози очей моїх, Спасе, і щирі зітхання з глибини душі приношу, благаючи серцем: Боже, згрішив я перед Тобою, очисти мене!

Відхилилася, ти, душе, від Господа, як Дафант і Авірон, але, щоб не поглинула тебе земна безодня, взивай з пекла підземного до Бога: помилуй!

Як розлютована телиця, душе, уподібнилася ти Єфрему, але, як сарна остерігається тенет, так і ти збережи життя, підносячись діянням та умоспогляданням.

Нехай, душе, упевнить нас рука Мойсея, як може Бог прокажене життя убілити й очистити, тому не впадай у відчай, якщо ти й прокажена.

Слава…

Троїчний: Тройця Я проста, нероздільна, розділена в Особах, і єством з’єднана Єдиниця, про це свідчить Отець, Син і Божественний Дух.

І нині…

Богородичний: Утроба Твоя породила нам Бога, Який уподібнився нам; Його як Творця всього моли, Богородице, щоб молитвами Твоїми оправдатися нам.

Кондак, глас 6: Душе моя, душе моя, встань, чому ти спиш? Кінець наближається, і маєш засмутитися; підведись же, щоб пощадив тебе Христос Бог, Який всюди є і все наповнює.

Пісня 7

Ірмос: Згрішили ми, чинили беззаконня і несправедливість перед Тобою, не зберегли, не виконали Твоїх заповідей, але до кінця не покидай нас, отців Боже.

Згрішив я, чинив беззаконня і заповіді Твої відкинув, бо в гріхах я був народжений, і до ран додав собі ще струпів, але помилуй мене Сам як милосердний, отців Боже.

Таємниці серця мого відкрив я Тобі, Судді моєму; зглянься на моє смирення, поглянь на мою скорботу, зваж на мій осуд нині і Сам помилуй мене як милосердний, отців Боже.

Колись Саул загубив ослів отця свого і разом з вісткою про них несподівано отримав царство. А ти, душе, пильнуй, не забувай себе, віддаючись тваринним похотям, а не думкам про Царство Христове.

Богоотець Давид згрішив колись, подвійно згрішив, душе моя, будучи ураженим стрілою перелюбу й отруєним списом убивства; але твої недуги ще страшніші — це свавільні твої прагнення.

Поєднав Давид беззаконня із беззаконням, бо сполучив перелюб з убивством, та покаяння подвійне приніс одразу; а ти, душе, вчинила ще лукавіше, — і не покаялася перед Богом.

Давид колись, зобразивши, як ікону, написав пісню, якою викривав вчинені ним діяння, благаючи: помилуй мене, перед Тобою єдиним згрішив я, Богом усіх, Ти Сам очисти мене.

Слава…

Троїчний: Тройце проста, нероздільна, єдиносущна — і єство єдине — світла і світло: три — святі і одне — святе. А ти, душе, співай, прославляючи Бога — в житті і життях оспівується Бог Тройця.

І нині…

Богородичний: Оспівуємо Тебе, благословляємо Тебе, поклоняємося Тобі, Богомати, бо Ти Єдиного з нероздільної Тройці Христа Бога породила й Сама відкрила нам, сущим на землі, небесне.

Пісня 8

Ірмос: Того, Кого славлять небесні воїнства і перед Ким тремтять херувими і серафими, — все живе, усі творіння оспівуйте, благословляйте і величайте по всі віки.

Помилуй, Спасе, мене грішного, пробуди мій розум до навернення, прийми мене, що каюся, змилосердься наді мною, що взиваю: згрішив я перед Тобою єдиним — спаси, вчинив беззаконня — помилуй мене!

Колісничник Ілля, зійшовши на колісницю чеснот, піднісся над усім земним, наче на небеса; ти ж, душе моя, думай про піднесення.

Колись Єлисей, прийнявши плащ Іллі, отримав подвійну благодать від Бога; а ти, душе, не причастилася цієї благодаті через нестриманість.

Зупинив Єлисей плащем Іллі потік Йордану, і той розступився на два боки; а ти, душе, не причастилася благодаті через нестриманість.

Колись доброзичлива соманитянка пригостила праведного, а ти, душе моя, ніколи не ввела у дім свій мандрівника чи подорожнього, тому викинуть тебе із чертога в риданні.

Ти завжди наслідувала, окаянна душе, нечистий розум Гієзії; хоч на старості відкинь його сріблолюбство, втікай од вогню пекельного, облиш свої лиходійства.

Слава…

Троїчний: Безначальний Отче, Сину співбезначальний, Утішителю благий, Душе правий, Слова Божого Родителю, Отця безначального Слове, Душе живий і всетворчий — Тройце Єдинице, помилуй мене!

І нині…

Богородичний: Мов із пурпуру, Пречиста, виткалася мислена багряниця — тіло Еммануїла — у Твоєму лоні; тому Тебе, Богородицю істинну, величаємо.

Пісня 9

Ірмос: Безсіменного зачаття Різдво незбагненне, безмужної Матері плід нетлінний; Боже Різдво оновлює єство, тому Тебе ми, усі роди, як Богоневісну Матір православно величаємо.

Розум струпом укрився, тіло стало немічним, занедужав дух і слово знесилилося, завмирає життя — кінець біля дверей; що чинитимеш, душе моя окаянна, коли Суддя прийде викрити твої діяння?

Мойсеєву розповідь про світобуття нагадав я тобі, душе, і Писання Завіту про праведних і неправедних, та ти наслідувала останніх, а не перших, згрішивши перед Богом.

Закон утратив силу і Євангеліє недієве, знехтуване усе Писання, пророки і всяке праведне слово безсилі; рани твої, о душе, примножилися — бо нема лікаря, який зцілив би тебе.

Щоб зворушити тебе, душе, приведу тобі приклади з Нового Завіту; отже, наслідуй праведних і цурайся неправедних; і умилостив Христа молитвами, постом, чистотою і говінням.

Коли Христос став людиною, то закликав до покаяння блудниць і розбійників; покайся і ти, душе моя, бо двері у Царство відчинені, і входять до нього фарисеї, митарі та перелюбники, що каються.

Христос став людиною, з’єднавшись тілом зі мною, і все, що властиве нашому єству, окрім гріха, Він добровільно узяв на Себе, показуючи тобі, душе, образ і подобу Свого приниження.

Христос спас волхвів і скликав пастухів, немовлят удостоїв мучеництва, прославив старців і старих вдовиць, яких ти, душе, не наслідувала ні життям, ні діянням; горе тобі, коли станеш перед Судом Божим.

Сорок днів Господь постився у пустелі і зголоднів нарешті, виявивши людське; не будь безпечною, душе, коли приступить ворог до тебе, нехай постом і молитвою від ніг твоїх відкинутим буде.

Слава…

Троїчний: Отця прославмо, Сина превознесімо, Божественному Духу вірою поклонімося, Тройці нероздільній, Єдиниці єством, як Світлу єдиному і троїчному, троїчному Життю і єдиному, що все животворить і все просвічує.

І нині…

Богородичний: Град Твій охорони, Пречиста Богородице, в Тобі він вірою царює, в Тобі утверджується кріпкістю і, перемагаючи, Гобою поборює усі спокуси, полонить ворогів своїх і підкорює їх.

Андрію: Андрію чесний, отче триблаженний, пастирю Критський, не переставай молитися за тих, хто оспівує тебе, щоб позбавитися гніву, скорбот та тління і гріхів безмірних всім нам, хто вшановує пам’ять твою вірно.

Також співають обидва кліроси Ірмос: Безсіменного зачаття…

Після закінчення канону промовляємо псалом 4: Коли взиваю я, почуй мене… та інші псалми повечір’я. На Алилуя – три поклони, і одразу — два псалми, промовляючи наприкінці їх: Алилуя Чинимо три поклони. Далі клірос співає: З нами Бог… І промовляємо стихи голосно; кліроси співають поперемінно. Далі: Безплотне єство херувимське… Вірую в єдиного Бога… низьким голосом. Потім священик: Пресвята Владичице Богородице, моли Бога за нас грішних. Клірос повторює, другий клірос чинить поклін. Перший клірос відповідає, другий клірос чинить поклін. Так само і на всі інші благальні стихи. Коли ж промовляємо: Боже, очисти нас грішних… співають обидва кліроси, і три поклони. Далі Трисвяте без поклонів, і промовляємо ці тропарі, на глас 2, які співаємо голосно: Просвіти очі мої, Христе Боже… Слава… Боже, заступником будь душі моїй… І нині… Через превеликі гріхи наші сміливости не маємо… А також інші тропарі, що співаються через день, на глас 8, тобто у вівторок і в четвер увечері. Це тропарі: Невсипущість невидимих ворогів моїх Ти знаєш… Стих: Зглянься і вислухай мене, Господи Боже мій… Який страшний Суд Твій, Господи… Слава… Сльози покаяння дай мені, Боже… І нині… Неосоромну на Тебе, Богородице, надію маючи… Господи, помилуй (40 разів). Молитва: Господи, Господи, Ти охоронив нас від усякої напасти… Далі: Прийдіть, поклонімось (тричі). І промовляємо 50 і 101 псалми: Господи! Вислухай молитву мою… і Господи Вседержителю, Боже отців наших… Трисвяте, і три поклони. Священик: Бо Твоє є Царство… І після Амінь, промовляємо ці тропарі швидко, на глас 6: Помилуй нас, Господи… Слава… Господи, помилуй нас… І нині… Милосердя двері відкрий нам… Господи, помилуй (40 разів) Слава: і нині. Чеснішу від херувимів… Іменем Господнім благослови, отче. Священик: Молитвами святих отців наших… І молитва: Владико Боже, Отче Вседержителю… Прийдіть, поклонімось (тричі). І три поклони. Боже, на поміч мені прийди… Господи, почуй молитву мою… Слава в вишніх Богу… Господи, пристановищем нашим був Ти з роду в рід… Сподоби, Господи, в ніч цю… потім Трисвяте. Пресвята Тройце, помилуй нас… Отче наш… Священик: Бо Твоє є Царство… Також співаємо голосно і повільно, на глас 6: Господи сил, з нами будь… другий клірос відповідає так само. Перший клірос, що почав, стих: Хваліть Бога у святих Його, хваліть Його в утвердженні сили Його.

І знову — тропар. Той самий тропар співає другий клірос після кожного стиха. Після виконання п’яти стихів обидва кліроси співають разом перший стих і тропар. Далі починає той клірос, що почав: Слава… Господи, якби ми не мали святих…

Велике множество провин моїх, Богородице… Всесвята Богородице… Усю надію мою… Господи, помилуй (40 разів). І молитва: Ти, що кожного часу… Господи, помилуй (тричі). Слава: і нині. Чеснішу від херувимів… Іменем Господнім благослови, отче. Священик: Боже, ущедри нас… І чинимо 16 поклонів — як звичайно, з молитвою святого Єфрема; чинимо повільно, щоб урівнятися з усіма. Потім предстоятель починає: Трисвяте і три поклони. Після Отче наш… Господи, помилуй (12 разів). І промовляємо молитви: Непорочна, чиста, нетлінна… І дай, Владико, нам, що до сну йдемо…

Належить знати: Як важливі устави і звичаї повелівають, після І дай нам, Владико… слід нахилитись усім до землі і священик промовляє голосно молитву, що на великій вечірні: Владико, многомилостивий Господи Ісусе Христе, Боже наш… Після цього поклін, а предстоятель промовляє до братії: Благословіть, отці святі, простіть мені, грішному, все, що вчинив словом, ділом, помислами, і всіма моїми почуттями. Ми відповідаємо: Нехай Бог простить тобі, отче святий… І один за одним починають з лівого боку за порядком чинити подібно — і просити, і приймати прощення, аж поки черга не перейде усіх. Після цього священик починає промовляти: Помолімось за Святійшого отця нашого, Патріарха Київського і всієї Руси-України Філарета… й усе інше, як у стародавньому чині вказано. І після цього, як звичайно, предстоятель: Молитвами святих отців наших… і до нього від усіх поклін належним чином, відтак ми відходимо у свої келії. Цей чин має місце в усі дні святого Великого посту на повечір’ї.

Нехай буде відомо, що коли предстоятель промовляє: Молитвами святих отців наших… ми відповідаємо: Благослови, прийнявши прощення. Належить еклисіархові і за тим дивитися уважно, щоб, коли повечір’я завершують, ще було світло дня, тобто раніше сутінків. Ось чому, як і написано, провівши один день святого посту з усією старанністю, ми запропонували, згідно з вашими бажаннями, кількість пісень, а також прийняті святими отцями поклони, які не личить нехтувати. Загальна кількість денних і нічних поклонів у церкві має становити 300, без полуношниці. За звичай у Палестині у своїх келіях кожен з нас співає Псалтир, а спроможні читають його і вдень, і вночі: хто тричі на тиждень, а хто двічі. Поклони ж чинить кожен стільки, скільки предстоятель визначить, згідно з можливостями кожного.

Можете використовувати такі теґи: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Будь ласка, не коментуйте з доменів mail.ru, yandex.ua/yandex.ru тощо. Ви не будете отримувати сповіщення про відповіді на відгуки. Не користуйтеся послугами країни-окупанта.


Пошук

Допомога ЗСУ

Сторінки

Останні відгуки

Канали RSS


Українська Церковна Архітектура














Нагору