Таїнства хрещення та миропомазання
- Молитва над матір’ю в перший день після народження дитини
- Молитва, щоб благословити дитину і дати їй ім’я на восьмий день після народження
- Молитва над матір’ю в сороковий день після народження дитини (вводини)
- Молитва над матір’ю дитини
- Друга молитва, яку промовляє священик, благословляючи дитину
- Молитва над жоною, що скинула дитя
Приготування до святого хрещення
- Заборона перша
- Заборона друга
- Заборона третя
- Молитва і заборона четверта
Таїнство святого миропомазання
- Молитва на обмивання
- Молитва на постриження волосся
Скорочений чин святого хрещення, коли доводиться хрестити хвору дитину
- Вказівки до чину Таїнства хрещення
день після народження дитини
Господи, помилуй.
Владико Господи Вседержителю, що всяку недугу і всяку неміч зціляєш, Сам зціли і рабу Твою (ім’я), що нині народила, і підніми її з постелі, на якій вона лежить, бо, за словами пророка Давида, ми в беззаконнях зачаті і всі перед Гобою нечисті. Збережи її та дитя це, що його вона народила, охорони їх покровом крил Твоїх віднині і до кінця їх життя, молитвами Пречистої Богородиці і всіх святих. Бо Ти благословен єси на віки віків. Амінь.
Господу помолимось.
Господи, помилуй.
Владико Господи Боже наш, Ти родився від Пречистої Владичиці нашої Богородиці і Приснодіви Марії і, як немовля, в яслах був покладений та, як дитя, був прийнятий. Сам і цю рабу Твою (ім’я), що нині народила дитя це, помилуй і прости провини її вільні й невільні і збережи її від усякої спокуси диявольської, а нею народжене немовля охорони від усякого чародійства і від усякого зла, від усякого нападу ворожого, від духів лукавих, денних і нічних. Саму ж її збережи під всесильною рукою Твоєю, допоможи їй скоро з постелі встати, очисти від скверни, зціли від болісти і дай здоров’я та сили для душі й тіла. Захисти її світлими й осяйними ангелами, збережи від усякої напасти духів невидимих, так, Господи, від недуги і слабости, від ревнощів і заздрости й від ока лихого і помилуй її та немовля з великої Твоєї милости, очисти її від тілесної скверни та від різних недуг внутрішних, що її спіткали; і приведи Твоєю скорою милістю до здоров’я ослаблене тіло її, а нею народжене дитя сподоби поклонитися земному храму, що його приготував Ти для прославлення імені Твого святого.
Бо Тобі належить усяка слава, честь і поклоніння, Отцю, і Сину, і Святому Духу, нині, і повсякчас, і на віки віків. Амінь.
Господу помолимось.
Господи, помилуй.
Господи Боже наш, знаючи немічну природу людську, Ти для спасіння нас грішних благоволив зійти з небес і народитися від Святої Богородиці і Приснодіви Марії. З великого милосердя Твого прости рабу Твою (ім’я), що нині народила, бо Ти, Господи, сказав: плодіться і розмножуйтеся і володійте землею. Тому й ми, раби Твої, молимось і, покладаючись на Твоє милосердне чоловіколюбство, зі страхом взиваємо до святого імені Царства Твого: подивися з неба і зглянься на нас, на неміч осуджених, і прости рабі Твоїй (ім’я) і всьому домові, де народилося дитя, всім, хто доторкався до неї, і всім, тут присутнім, як Благий і Чоловіколюбний Бог, прости: бо Ти єдиний маєш владу прощати гріхи, молитвами Пречистої Богородиці і всіх святих Твоїх.
Амінь.
і дати їй ім’я на восьмий день,
після народження
Треба знати, що на восьмий день (Лк. 1, 59) після народження приносять дитину до церкви і стоять перед дверима храму, у притворі. (У разі потреби, чин цей виконується в домі породіллі).
Священик дає дитині православне ім’я святого чи святої, які поминаються Церквою цього дня або найближчими днями, або яке хочуть батьки дитини. Але в жодному випадку не можна давати дитині неправославне ім’я.
Священик починає:
Благословен Бог наш завжди, нині, і повсякчас, і на віки віків.
Читець: Амінь.
Святий Боже, Святий Кріпкий, Святий Безсмертний, помилуй нас (тричі).
Слава Отцю, і Сину, і Святому Духу нині, і повсякчас, і на віки віків.
Амінь.
Пресвята Тройце, помилуй нас; Господи, очисти гріхи наші; Владико, прости беззаконня наші; Святий, зглянься і зціли немочі наші імені Твого ради.
Господи, помилуй (тричі).
Слава Отцю, і Сину, і Святому Духу нині, і повсякчас, і на віки віків.
Амінь.
Отче наш, що єси на небесах, нехай святиться ім’я Твоє; нехай прийде Царство Твоє; нехай буде воля Твоя, як на небі, гак і на землі. Хліб наш насущний дай нам сьогодні; і прости нам провини наші, як і ми прощаємо винуватцям нашим; і не введи нас у спокусу, але визволи нас від лукавого.
Священик: Бо Твоє є Царство, і сила, і слава, Отця, і Сина, і Святого Духа, нині, і повсякчас, і на віки віків. Амінь.
Читець: Амінь.
Господи, помилуй (12 разів).
Слава Отцю, і Сину, і Святому Духу нині, і повсякчас, і на віки віків. Амінь.
Тропар дня або храму.
І священик знаменує † чоло, вуста і груди дитини, промовляючи молитву.
Господу помолимось.
Господи, помилуй.
Господи Боже наш, Тобі молимось і Тебе благаємо, нехай знаменується світло лиця Твого на рабові Твоєму (на рабі Твоїй) (ім’я) і нехай знаменується Хрест Єдинородного Сина Твого в серці та помислах його (її), щоб уникав він (уникала вона) суєти світу і всякого лукавого підступу ворожого, а виконував (ла) заповіді Твої. Дай, Господи, щоб невідступно перебувало ім’я Твоє святе на ньому (на ній), що в слушний час приєднується до святої Твоєї Церкви і звершується страшними Таїнами Христа Твого, щоб, проживши за заповідями Твоїми і зберігши печать непорушною, одержав (ла) блаженство обраних у Царстві Твоїм, благодаттю і чоловіколюбством Єдинородного Сина Твого, що з Ним благословен єси, з Пресвятим і Благим і Животворчим Твоїм Духом, нині, і повсякчас, і на віки віків.
Амінь.
Священик, взявши дитя на руки, стає перед дверима храму або перед іконою Богородиці і творить ним образ хреста, промовляючи:
Радуйся, Благодатна Богородице Діво, бо з Тебе засяяло Сонце правди — Христос Бог наш, що просвічує тих, що в темряві. Веселися і ти, старче праведний, що прийняв в обійми Визволителя душ наших, Який дарує нам воскресіння.
Диякон: Премудрість.
Священик: Пресвята Богородице, спаси нас.
Співці: Чеснішу від херувимів і незрівнянно славнішу від серафимів, що без істління Бога Слово породила, сущу Богородицю, Тебе величаємо.
Священик: Слава Тобі, Христе Боже, надія наша, слава Тобі.
Співці: Слава: і нині. Господи, помилуй (тричі). Благослови.
Священик: Христос, Істинний Бог наш, молитвами Пречистої Своєї Матері, преподобних і богоносних отців наших і всіх святих, помилує і спасе нас, бо Він Благий і Чоловіколюбець.
Належить пам’ятати, що коли дитина слаба, то не слід чекати восьмого дня, а треба негайно охрестити.
день після народження дитини
(вводини)
На сороковий день дитину знову приносять до храму, щоб їй уцерковитися, тобто прийняти початок вводин до церкви. Мати, належно підготовлена, приносить дитину до церкви й спиняється у притворі. Тут стоїть і хрещений батько (кум).
Священик у єпитрахилі, ставши у дверях храму, починає:
Благословен Бог наш завжди, нині, і повсякчас, і на віки віків.
Читець: Амінь.
Святий Боже, Святий Кріпкий, Святий Безсмертний, помилуй нас (тричі).
Слава Отцю, і Сину, і Святому Духу нині, і повсякчас, і на віки віків. Амінь.
Пресвята Тройце, помилуй нас; Господи, очисти гріхи наші; Владико, прости беззаконня наші; Святий, зглянься і зціли немочі наші, імені Твого ради.
Господи, помилуй (тричі).
Слава Отцю, і Сину, і Святому Духу нині, і повсякчас, і на віки віків.
Амінь.
Отче наш, що єси на небесах, нехай святиться ім’я Твоє; нехай прийде Царство Твоє; нехай буде воля Твоя, як на небі, так і на землі. Хліб наш насущний дай нам сьогодні; і прости нам провини наші, як і ми прощаємо винуватцям нашим; і не введи нас у спокусу, але визволи нас від лукавого.
Священик: Бо Твоє є Царство, і сила, і слава, Отця, і Сина, і Святого Духа, нині, і повсякчас, і на віки віків.
Читець: Амінь.
Господи, помилуй (12 разів).
Слава Отцю, і Сину, і Святому Духу нині, і повсякчас, і на віки віків. Амінь.
Тропар дня або святого.
Слава: і нині.
Молитвами, Господи, всіх святих Твоїх і Богородиці, мир Твій подай нам і помилуй нас, як єдиний Милосердний.
Мати з дитям схиляє голову, а священик чинить над ним знак хреста і, торкаючись його голови, промовляє молитву:
Господу помолимось.
Господи Боже Вседержителю, Отче Господа нашого Ісуса Христа, Ти сотворив словом Твоїм усяку істоту словесну й безсловесну і все з небуття до буття привів. Молимось Тобі і благаємо Тебе: волею Твоєю спаси рабу Твою (ім’я), очисти від усякого гріха і від усякої скверни її, що приходить до святої Твоєї Церкви, нехай неосудно вона сподобиться причаститися Святих Твоїх Таїн.
Треба знати, що коли дитина померла, то молитва читається тільки до цього місця.
І відразу виголос:
Бо Ти Благий і Чоловіколюбний Бог єси, і Тобі славу возсилаємо, Отцю, і Сину, і Святому Духу, нині, і повсякчас, і на віки віків. Амінь.
Коли ж дитина жива, то читається далі, до кінця:
І дитя, нею народжене, благослови, вирости, освяти, врозуми, виховай добрим та розумним, бо Ти його привів і показав йому світ видимий, щоб воно в призначений час сподобилося і світу духовного і приєдналося до святого Твого стада через Єдинородного Сина Твого, що з Ним благословен єси, з Пресвятим і Благим і Животворчим Твоїм Духом, нині, і повсякчас, і на віки віків.
Амінь.
Мир усім.
Голови ваші вклоніть перед Господом.
Амінь.
священик, Благословляючи дитину
Господи Боже наш, Тебе, як немовля, на сороковий день принесла до храму Свята Твоя Мати,
Пречиста Діва Марія, і на руки прийняв Тебе праведний Симеон. Сам, Владико Всесильний, благослови цій принесеній дитині з’явитися перед Тобою, Творцем усього; зрости її на всяке добре і Тобі благоугодне діло, відганяючи від неї знаком Хреста Твого всяку силу ворожу, Ти бо єси, Господи, Охоронитель дітей. Щоб, сподобившися святого хрещення і з нами під охороною благодаті Єдиносущної, Святої і Нероздільної Тройці перебуваючи, одержала вона долю праведників у Царстві Твоєму. Бо Тобі належить усяка слава, подяка і поклоніння, з Безпочатковим Твоїм Отцем, і Пресвятим і Благим і Животворчим Твоїм Духом, нині, і повсякчас, і на віки віків.
Амінь.
Мир усім.
Голови ваші вклоніть перед Господом.
Боже Отче Вседержителю, Ти через найславнішого пророка Ісаю провістив нам втілення від Діви Єдинородного Твого Сина і Бога нашого. Він в останні дні з благовоління Твого та співдіяння Святого Духа ради спасіння нас, людей, зволив з безмірного милосердя стати Її Дитям; і за звичаєм у законі святому Твоєму, як сповнилися дні очищення, Ти, як істинний Законодавець, допустив принестися у святилище і на руках праведного Симеона носитися зволив. Прообраз таїнства цього, у вигляді кліщів з вугіллям, ми пізнали у згаданого пророка, і ми, вірні, у благодаті його наслідуємо. І нині Сам Ти, Господи, що охороняєш дітей, благослови дитя це разом з рідними та хрещеними батьками його і сподоби його в добрий час відродитися водою та Духом, причисли його до святого Твого стада овець словесних, що носять ім’я Христа Твого. Бо Ти на небесах живеш і на смиренних споглядаєш, і Тобі славу возсилаємо, Отцю, і Сину, і Святому Духу, нині, і повсякчас, і на віки віків. Амінь.
Якщо дитина охрещена, то священик бере її на руки і в дверях храму творить нею образ хреста, промовляючи:
Воцерковлюється раб Божий (раба Божа) (ім’я), в ім’я Отця, і Сина, і Святого Духа. Амінь.
Потім вносить дитину до церкви, промовляючи:
Увійде в дім Твій, поклониться храму святому Твоєму.
І виходить на середину церкви, промовляючи:
Воцерковлюється раб Божий…
І додає:
Посеред церкви прославлятиме Тебе.
Потім несе до Царських врат на солею, промовляючи:
Воцерковлюється раб Божий…
І якщо це хлопчик, то південними дверима вносить його до св. вівтаря. Далі північними дверима виносить його на солею перед Царськими вратами і, тримаючи на руках, промовляє:
Нині відпускаєш…
Якщо ж це дівчинка, то несе тільки до Царських врат і промовляє:
Нині відпускаєш раба Твого, Владико, за словом Твоїм, з миром, бо побачили очі мої спасіння Твоє, що Ти приготував перед лицем усіх людей, світло на одкровення народам і славу людей Твоїх, Ізраїля.
Після цього перед Царськими вратами священик передає дитину хрещеному батькові, який, тричі поклонившись, бере її й відходить.
А священик чинить відпуст.
Після вводин мати й дитина залишаються у храмі. Мати сповідається, а за Божественною літургією мати й дитина причащаються, якщо дитина була охрещена.
що скинула дитя
Священик в єпитрахилі стає біля неї й починає:
Благословен Бог наш завжди, нині, і повсякчас, і на віки віків.
Читець: Амінь.
Святий Боже, Святий Кріпкий, Святий Безсмертний, помилуй нас (тричі).
Слава Отцю, і Сину, і Святому Духу нині, і повсякчас, і на віки віків.
Амінь.
Пресвята Тройце, помилуй нас; Господи, очисти гріхи наші; Владико, прости беззаконня наші; Святий, зглянься і зціли немочі наші імені Твого ради.
Господи, помилуй (тричі).
Слава Отцю, і Сину, і Святому Духу нині, і повсякчас, і на віки віків.
Амінь.
Отче наш, що єси на небесах, нехай святиться ім’я Твоє; нехай прийде Царство Твоє; нехай буде воля Твоя, як на небі, так і на землі. Хліб наш насущний дай нам сьогодні; і прости нам провини наші, як і ми прощаємо винуватцям нашим; і не введи нас у спокусу, але визволи нас від лукавого.
Священик:
Бо Твоє є Царство, і сила, і слава, Отця, і Сина, і Святого Духа, нині, і повсякчас, і на віки віків.
Читець: Амінь.
Господи, помилуй (12 разів).
Слава Отцю, і Сину, і Святому Духу нині, і повсякчас, і на віки віків.
Амінь.
І тропар дня.
Потім: Господу помолимось.
Господи, помилуй.
Владико Господи Боже наш, Ти родився від Пречистої Владичиці нашої Богородиці і Приснодіви Марії і, як немовля, в яслах був покладений та, як дитя, був прийнятий. Сам і цю рабу Твою (ім’я), що нині в гріхах перебуває, вільно чи невільно вчинила вбивство і зачате в ній скинула, помилуй з великої Твоєї милости і прости їй провини її вільні й невільні. Збережи її від усякого підступу диявольського і скверну очисти, болісті зціли, і пошли їй, Чоловіколюбче, здоров’я та сили для тіла й душі її. Так, Господи, охорони її світлим ангелом від усякої напасти демонів невидимих. Так, Господи, очисти її від недуги та немочі, від тілесної скверни та від різних хвороб внутрішних, що її спіткали. Ради великої Твоєї милости зроби її знеможене тіло здоровим і підніми її з постелі, де вона лежить, бо в гріхах ми народилися і в беззаконнях та скверні всі ми перед Тобою, Господи, і зі страхом звертаємось і взиваємо: подивися з неба і зглянься на нас, на неміч осуджених, і прости рабі Твоїй (ім’я), у гріхах сущій, яка вчинила вбивство вільно чи невільно і зачате в ній скинула, і всіх тих, що були з нею і доторкалися до неї, як Благий і Чоловіколюбний Бог, з великої Твоєї милости помилуй і прости. Бо Ти єдиний маєш владу прощати гріхи та беззаконня, молитвами Пречистої Твоєї Матері і всіх святих.
Бо Тобі належить усяка слава, честь і поклоніння, з Отцем, і Святим Духом, нині, і повсякчас, і на віки віків. Амінь.
Після цього виголосу священик окроплює жінку свяченою водою і творить звичайний відпуст. Потім жінка входить до храму.
Приготування до святого Хрещення
Якщо до хрещення готується доросла людина, то стає в одній довгій сорочці; якщо це дитя, то воно лежить на руках (хлопчик — у хрещеної матері, дівчинка — у хрещеного батька) цілком голе, прикрите пеленами.
Священик: Господу помолимось.
Співці: Господи, помилуй.
Священик:
В ім’я Твоє, Господи Боже істини, і Єдинородного Твого Сина, і Святого Духа Твого покладаю руку мою на раба Твого (рабу Твою) (ім’я), що сподобився (лася) прийти до святого Твого імені і під покровом крил Твоїх зберегтися. Визволи його (її) від давньої тієї спокуси і наповни його (її) вірою, надією та любов’ю до Тебе, щоб розумів (ла) він (вона), що Ти єси Бог Єдиний, Бог Істинний, і Єдинородний Твій Син, Господь наш Ісус Христос, і Святий Твій Дух. Дай йому (їй) ходити в усіх заповідях Твоїх і угодне Тобі чинити, бо коли людина буде виконувати все це, буде мати життя через це. Впиши його (її) в книгу життя Твою, приєднай його (її) до стада насліддя Твого, щоб у ньому (в ній) прославилося ім’я святе Твоє і улюбленого Твого Сина, Господа нашого Ісуса Христа, і Животворчого Твого Духа. Нехай очі Твої постійно споглядають на нього (неї) милостиво, і вуха Твої нехай чують голос благання його (її). Подай йому (їй) радість у ділах рук його (її), і всьому родові його (її), щоб визнавав (ла) він (вона) Тебе, поклонявся (лася) і славив (ла) величне й високе ім’я Твоє та повсякчас вихваляв (ла) Тебе по всі дня життя свого.
Виголос: Бо Тебе хвалять усі Сили Небесні, і Твоя є слава, Отця, і Сина, і Святого Духа, нині, і повсякчас, і на віки віків.
Амінь.
Співці: Господи, помилуй.
Священик:
Забороняє тобі, дияволе, Господь, що прийшов у світ і оселився між людьми, щоб знищити твоє знущання і людей визволити. Він на хресті ворожі сили переміг, коли сонце померкло, земля затряслася, гроби відкрились і тіла святих встали. Він смертю смерть подолав і знищив того, хто має владу смерти, тобто тебе, дияволе. Забороняю тобі Богом, Який показав древо життя і поставив херувима з вогненним мечем стерегти його. Будь заборонений і відійди! Забороняю тобі іменем Того, Хто ходив по морю, як по сухому, Хто спиняє вітряні бурі, Хто поглядом Своїм осушує безодні, а силою Своєю розплавляє гори; Він бо й нині забороняє тобі через нас. Побійся, вийди й відступи від створіння цього, і щоб не вернувся й не причаївся в ньому, і не зустрічався з ним, або не діяв у ньому ні вночі, ані вдень, ні в полудень, ні в яку пору, а відійди у своє пекло аж до призначеного великого дня судного. Побійся Бога, Який сидить на херувимах і безодні бачить, перед Яким тремтять ангели, архангели, престоли, господства, начала, власті, сили, многоокі херувими і шестикрилі серафими; перед Яким тремтять небо і земля, море і все, що в них. Вийди й відступи від назнаменованого воїна Христа Бога нашого, бо я забороняю тобі Тим, Хто ходить на крилах вітру і має слугами своїми вогненне полум’я; вийди й відступись від цього створіння з усіма силами та слугами твоїми.
Виголос: Бо прославилось ім’я Отця, і Сина і Святого Духа нині, і повсякчас, і на віки віків.
Амінь.
Співці: Господи, помилуй.
Священик:
Бог Святий, Страшний і Славний, у всіх ділах та в силі Своїй Незбагненний і Недослідимий, Він призначив тобі, дияволе, кару вічної муки. Він через нас, недостойних рабів Своїх, повеліває тобі й усій твоїй підручний силі відступити від новознаменованого іменем Господа нашого Ісуса Христа, Істинного Бога нашого. Отже забороняю тобі, вселукавому, нечистому, скверному, мерзенному та чужому духові силою Ісуса Христа, Який має всю владу на небі й на землі, Який звелів глухому й німому демонові: вийди з чоловіка цього й більше не вертайся в нього. Відступи, зрозумій нікчемність своєї сили, що навіть над свиньми не має влади; згадай Того, Хто дозволив тобі на твоє благання ввійти у стадо свиней. Побійся Бога, з наказу Якого земля на воді укріпилася, Який створив небо, поставив гори прямовисно, а долини — по землі, поклав на березі моря пісок, а у водах бурхливих — стежку тверду; Він торкається гір — і вони димлять; зодягається у світло, немов у ризу; небо розкинув, як шатро; покриває водами висоти Свої. Він поставив землю на міцній основі, і не захитається вона повік віку. Він збирає воду морську і розливає її по всій землі. Вийди ж і відступи від цього, що готується до святого хрещення. Забороняю тобі спасенними стражданнями Господа нашого Ісуса Христа, чесним Його тілом і кров’ю та страшним пришестям Його. Бо прийде Він, Суддя всієї землі, і не забариться, щоб судити всіх на землі; і тебе і твою підручну силу покарає в геєні вогненній, вкинувши в темряву безпросвітну, де черв невсипущий та вогонь невгасимий.
Виголос: Бо держава Христа Бога нашого, з Отцем та Святим Духом, нині, і повсякчас, і на віки віків. Амінь.
Співці: Господи, помилуй.
Священик:
Господи Саваофе, Боже наш, Ти зціляєш всяку недугу і всяку неміч. Зглянься на раба Твого (рабу Твою), знайди, випробуй і віджени від нього (неї) всі підступи диявольські. Заборони нечистим духам, віджени їх та очисти створіння Твоє, і, вживши велику силу Твою, скоро підкори сатану під ноги його (її), і дай йому (їй) перемогу над ним і над нечистими його духами, щоб, отримавши від Тебе милість, сподобився (лася) він (вона) безсмертних і небесних Твоїх таїн і возносив (ла) славу Тобі, Отцю, і Сину, і Святому Духу, нині, і повсякчас, і на віки віків. Амінь.
Співці: Господи, помилуй.
Священик:
Святий Владико і Господи, Ти створив людину за образом Твоїм і подобою і дав їй владу життя вічного, а коли вона через гріх відпала, Ти не відкинув її, але через втілення Христа Твого дарував спасіння світові. Сам і це Твоє творіння, визволивши з неволі ворожої, прийми у Наднебесне Твоє Царство. Відкрий йому (їй) очі духовні, щоб осяяв його (її) світ Євангелія Твого. Дай йому (їй) на все життя ангела світлого, щоб охороняв його (її) від усяких ворожих обмов, від нападів лихого демона та від помислів лукавих.
І священик дмухає на дитину тричі хрестовидно — на обличчя, вуста та груди, промовляючи: Вижени з нього (з неї) всякого лукавого й нечистого духа, що таїться в серці його (її) (тричі).
Духа спокуси, духа лукавства, духа ідолослужіння та всякого нечесного прибутку, духа неправди та всякої нечистоти, що діють з намови диявола. Вчини його (її) розумною вівцею святого стада Христа Твого, чесним членом Церкви Твоєї, сином і спадкоємцем (дочкою і спадкоємницею) Царства Твого, щоб, проживши за заповідями Твоїми і печать непорушну та одежу неосквернену зберігши, осягнув (ла) він (вона) блаженство святих у Царстві Твоєму.
Виголос: Благодаттю і щедротами й чоловіколюбством Єдинородного Сина Твого, з Яким благословен єси, з Пресвятим і Благим і Животворчим Твоїм Духом нині, і повсякчас, і на віки віків. Амінь.
Хрещені батьки з дитиною повертаються обличчям до порога. Коли дитина мала, на запитання священика відповідають хрещені батьки. Коли ж охрещується доросла людина — відповідає сама.
Священик:
Чи відрікаєшся ти від сатани, і всякого діла його, і всіх слуг його, і всякого служіння йому, і всієї гордині його?
Хрещені батьки (або охрещуваний) відповідають:
Відрікаюся.
І промовляє священик удруге:
Чи відрікаєшся ти від сатани, і всякого діла його, і всіх слуг його, і всякого служіння йому, і всієї гордині його? Відповідь:
Відрікаюся.
І знову промовляє священик утретє:
Чи відрікаєшся ти від сатани, і всякого діла його, і всіх слуг його, і всякого служіння йому, і всієї гордині його? Відповідь:
Відрікаюся.
Знову запитує священик:
Чи відрікся (лася) ти від сатани? Відповідь:
Відрікся (лася).
І знову запитує священик:
Чи відрікся (лася) ти від сатани? Відповідь:
Відрікся (лася).
Знову запитує священик утретє:
Чи відрікся (лася) ти від сатани? Відповідь:
Відрікся (лася).
Тоді промовляє священик:
І дмухни, і плюнь на нього.
Після цього священик знову повертає обличчям до себе його (її) або хрещених батьків з дитиною і промовляє:
Чи з’єднуєшся ти з Христом? Відповідь:
З‘єднуюсь.
Знову промовляє священик удруге:
Чи з’єднуєшся ти з Христом? Відповідь:
З‘єднуюсь.
Знову промовляє священик утретє:
Чи з’єднуєшся ти з Христом?
Відповідь:
З‘єднуюсь.
Тоді знову промовляє священик:
Чи з’єднався (лася) ти з Христом? Відповідь:
З‘єднався (лася).
І знову промовляє священик:
І віруєш у Нього?
Відповідають хрещені батьки або охрещуваний:
Вірую в Нього, як у Царя й Бога.
І промовляє (промовляють):
Вірую в Єдиного Бога Отця, Вседержителя, Творця неба і землі, всього видимого і невидимого. І в Єдиного Господа Ісуса Христа, Сина Божого, Сдинородного, що від Отця народився перше всіх віків. Світло від Світла, Бога Істинного від Бога Істинного, рожденного, несотворенного, Єдиносущного з Отцем, що через Нього все сталося. Він для нас, людей, і ради нашого спасіння зійшов з небес, і воплотився від Духа Святого і Марії Діви, і став чоловіком. І розіп’ятий був за нас при Понтії Пилаті, і страждав, і був похований. І воскрес на третій день, як було написано. І вознісся на небо і сидить праворуч Отця. І знову прийде у славі судити живих і мертвих, і Царству Його не буде кінця. І в Духа Святого, Господа Животворчого, що від Отця походить, що Йому з Отцем і Сином однакове поклоніння і однакова слава, що говорив через пророків. В Єдину, Святу, Соборну і Апостольську Церкву. Визнаю одно хрещення на відпущення гріхів. Чекаю воскресіння мертвих. І життя будучого віку.
Амінь.
І знову промовляє до нього (неї) священик:
Чи з’єднався (лася) з Христом?
І відповідає охрещуваний або один з хрещених батьків:
З‘єднався (лася).
І знову:
І віруєш у Нього?
Відповідає:
Вірую в Нього, як у Царя і Бога.
І промовляє:
Вірую в Єдиного Бога… і далі до
кінця.
І знову промовляє до нього (неї) священик:
Чи з’єднався (лася) з Христом?
І відповідає:
З‘єднався (лася).
І знову:
І віруєш у Нього?
І відповідає:
Вірую в Нього, як у Царя і Бога.
І промовляє:
Вірую в Єдиного Бога…
І далі до кінця.
І коли промовляє втретє Символ віри, запитує знову священик:
Чи з’єднався (лася) з Христом?
І відповідає:
З‘єднався (лася).
І вдруге запитує священик:
Чи з’єднався (лася) з Христом?
І відповідає вдруге:
З‘єднався (лася).
І втретє запитує священик:
Чи з’єднався (лася) з Христом?
І відповідає втретє:
З‘єднався (лася).
І промовляє священик:
І поклонися Йому.
І відповідає:
Поклоняюсь Отцю, і Сину, і Святому Духу, Тройці Єдиносущній і Нероздільній.
Священик читає:
Благословен Бог, Який бажає усім людям спастися і до пізнання істини прийти, нині, і повсякчас, і на віки віків.
Амінь.
Господу помолимось.
Співці: Господи, помилуй.
Тоді священик промовляє цю молитву:
Владико, Господи Боже наш, поклич раба Твого (рабу Твою) (ім’я) до святого світла Твого і сподоби його (її) цієї великої благодаті святого Твого хрещення, зніми з нього (неї) гріховність давню, віднови його (її) для життя вічного і сповни його (її) силою Твого Святого Духа для з’єднання з Христом Твоїм, щоб він (вона) більше не був (ла) дитям тіла, але дитям Твого Царства, з благовоління і благодаті Єдинородного Сина Твого, з Яким благословен єси, з Пресвятим і Благим і Животворчим Твоїм Духом нині, і повсякчас, і на віки віків.
Амінь.
Таїнство святого хрещення
Священик облачається у світлі єпитрахиль, фелонь та нарукавники і, коли засвітять усі свічки, бере кадильницю, іде до купелі, кадить навхрест і, віддавши кадильницю, чинить поклін.
Тоді диякон промовляє: Благослови, владико.
Священик: Благословенне Царство Отця, і Сина, і Святого Духа нині, і повсякчас, і на віки віків.
Співці: Амінь.
А диякон виголошує єктенію:
В мирі Господу помолимось.
Співці: Господи, помилуй.
За мир з неба і спасіння душ наших Господу помолимось.
Співці: Господи, помилуй.
За мир усього світу, за добрий стан святих Божих Церков і за з’єднання всіх Господу помолимось.
Співці: Господи, помилуй.
За святий храм цей і тих, що з вірою, побожністю та страхом Божим входять до нього, Господу помолимось.
Співці: Господи, помилуй.
За Святійшого отця нашого, Патріарха Київського і всієї Руси-України Філарета, і владику нашого преосвященнішого єпископа (ім’я правлячого єпископа), чесне пресвітерство, у Христі дияконство, за весь причет і людей Господу помолимось.
Співці: Господи, помилуй.
За Богом бережену Україну нашу, владу і військо її Господу помолимось.
Співці: Господи, помилуй.
Далі до наступної риски прохання виголошуються, якщо нема належно освячених раніше води й оливи. В іншому випадку все відокремлене рисками пропускається і читається далі єктенія.
Щоб освятилася вода ця силою, і дійством, і сходженням Святого Духа, Господу помолимось.
Співці: Господи, помилуй.
Щоб була послана їй благодать визволення, благословення Йорданське, Господу помолимось.
Співці: Господи, помилуй.
Щоб зійшла на воду цю очисна дія Предвічної Тройці, Господу помолимось.
Співці: Господи, помилуй.
Щоб через сходження Святого Духа просвітитися нам світлом розуму й побожности, Господу помолимось.
Співці: Господи, помилуй.
Щоб стала вода ця на відігнання всякої напасти ворогів видимих та невидимих, Господу помолимось.
Співці: Господи, помилуй.
Щоб сподобився (лася) нетлінного Царства в ній охрещуваний (на), Господу помолимось.
Співці: Господи, помилуй.
За того (ту), що приходить до святого хрещення і за спасіння його (її), Господу помолимось.
Співці: Господи, помилуй.
Щоб став (ла) він (вона) сином світла і вічного блага спадкоємцем (дочкою світла і вічного блага спадкоємницею), Господу помолимось.
Співці: Господи, помилуй.
Щоб з’єднався (лася) він (вона) з Христом Богом нашим і став (ла) причасником (цею) смерти і воскресіння Його, Господу помолимось.
Співці: Господи, помилуй.
Щоб зберіг (регла) він (вона) одежу хрещення і дар Духа чистим і непорочним у страшний день Христа Бога нашого, Господу помолимось.
Співці: Господи, помилуй.
Щоб вода ця стала для нього (неї) купіллю другого народження на відпущення гріхів та одежею нетління, Господу помолимось.
Співці: Господи, помилуй.
Щоб вислухав Господь Бог голос моління нашого, Господу помолимось.
Співці: Господи, помилуй.
Щоб визволитись йому (їй) і нам від усякої скорботи, гніву та недолі, Господу помолимось.
Співці: Господи, помилуй.
Заступи, спаси, помилуй і охорони нас, Боже, Твоєю благодаттю.
Співці: Господи, помилуй.
Пресвяту, Пречисту, Преблагословенну, Славну Владичицю нашу Богородицю і Приснодіву Марію зо всіма святими пом’янувши, самі себе, і один одного, і все життя наше Христу Богові віддамо.
Співці: Тобі, Господи.
Поки диякон виголошує єктенію, священик читає про себе цю молитву:
Милосердний і Милостивий Боже, Ти випробовуєш серця й утроби і Ти єдиний знаєш таємниці людські. Нема речі, не виявленої перед Тобою, але все виявлене і ясне перед очима Твоїми. Знаючи все про мене, не погордуй мною і не відвертай лиця Твого від мене, але прости мої провини в цей час. Прощаючи гріхи людські через покаяння, обмий мою тілесну та душевну скверну і всього мене освяти найдосконалішою невидимою силою Твоєю і правицею духовною, щоб я сам, сповіщаючи іншим свободу і подаючи її вірою досконалою, не став, як раб гріха, недостойним Твого несказанного чоловіколюбства. Ні, Владико, єдиний Благий і Чоловіколюбний, нехай не повернуся я приниженим і переможеним, але пошли мені силу з висоти і зміцни мене у звершенні цього Твого великого і небесного Таїнства і сотвори образ Христа Твого в тому (в тій), що хоче вдруге народитися через мене, недостойного. Навчи його (її) на основі апостолів та пророків Твоїх і не відкинь його (її), але вирости як парость істини у святій Твоїй Соборній і Апостольській Церкві, і не знищуй його (її), щоб, коли він (вона) буде зростати в побожності, славив (ла) він (вона) всесвяте ім’я Твоє, Отця, і Сина, і Святого Духа, нині, і повсякчас, і на віки віків.
Амінь.
І промовляє молитву на освячення води, коли освяченої води нема.
Великий Ти, Господи, і дивні діла Твої, і немає жодного відповідного слова, щоб достойно оспівувати чудеса Твої (тричі).
Бо Ти Своєю волею з небуття привів усе до буття, Твоєю владою Ти тримаєш творіння і Твоїм Промислом упорядковуєш світ. Ти з чотирьох стихій створив творіння і чотирма порами коло року увінчав. Перед Тобою тремтять усі сили розумні. Тебе хвалить сонце, Тебе славить місяць, Тебе оточують зорі, Тебе слухає світло, перед Тобою тремтять безодні, Тобі служать джерела. Ти розкинув небо, як шатро, Ти на водах поставив землю, Ти піском означив край моря, Ти для дихання повітря розлив. Тобі служать сили ангельські, Тобі кланяються чини архангельські. Многоокі херувими та шестикрилі серафими, навколо Тебе стоячи та літаючи, вкриваються страхом неприступної слави Твоєї. Бо Ти, Бог Неосяжний, Безпочатковий і Несказанний, прийшов на землю і образ раба прийняв, ставши подібним до людини. З милосердя та милости Твоєї не міг Ти, Владико, дивитися на рід людський, мучимий дияволом, але прийшов і спас нас. Сповідуємо благодать, проповідуємо милість, не таїмо добродійства. Ти визволив єство роду людського. Ти народженням Своїм освятив дівочу утробу. Все творіння оспівує Тебе, бо Ти, Бог наш, з’явився на землі і з людьми пожив. Ти освятив води Йорданські, пославши їм з неба Духа Твого Святого, і знищив голови зміїв, що там гніздилися.
Сам, Чоловіколюбче Царю, прийди і нині через сходження Святого Твого Духа і освяти воду цю (тричі).
І дай їй благодать визволення, благословення Йорданське. Учини її джерелом нетління, даром освячення, відпущенням гріхів, зціленням недуг, знищенням демонів, неприступною для сил ворожих, повною ангельської сили. Нехай біжать від неї ті, що лихословлять на творіння Твоє, бо я, Господи, призвав ім’я Твоє, дивне, славне і страшне для супротивників.
І знаменує † воду тричі, занурюючи у воду пальці, і дмухає на воду, промовляючи:
Нехай згинуть від знамення Хреста Твого всі сили ворожі (тричі).
Молимося Тобі, Господи, нехай відступлять від нас усі повітряні й невидимі примари, і щоб не причаївся у воді цій демон темний, щоб не зійшовся з охрещуваним (ною) дух лукавий, що наводить затьмарення помислів та неспокій думки. Ти ж, Владико всіх, вчини воду цю водою визволення, водою освячення, очищенням тіла й духу, ослабленням кайданів, прощенням гріхів, просвітленням душ і купіллю другого народження, оновлення духу, даром усиновлення, одежею нетління, джерелом життя. Бо Ти сказав, Господи: обмийтесь і будьте чисті, відкиньте лукавство від душ ваших. Ти з висоти дарував нам відродження водою і духом. Явись, Господи, на воді цій і перетвори охрещуваного (ну) в ній, щоб він (вона) скинув (ла) з себе старе людське, зотліле в пристрастях омани, а одягнувся (лася) в нове, відновлене за образом Творця його (її), щоб, з’єднавшись з подобою смерти Твоєї через хрещення, став (ла) він (вона) причасником (цею) і воскресіння Твого, щоб, зберігши дар Святого Твого Духа і примноживши запоруку благодаті, прийняв (ла) почесть небесного покликання і був (ла) причислений (на) до первородних, записаних на небі, в Тобі, Богові й Господеві нашому Ісусі Христі. Бо Тобі належить слава, держава, честь і поклоніння, з Безпочатковим Твоїм Отцем, і Пресвятим і Благим і Животворчим Твоїм Духом, нині, і повсякчас, і на віки віків.
Співці: Амінь.
Священик: Мир усім.
Співці:
І духові твоєму.
Диякон: Голови ваші вклоніть перед Господом.
Співці: Тобі, Господи.
І якщо нема належно освяченої раніше оливи, священик дмухає тричі в посуд з оливою, який тримає диякон, і знаменує † її тричі.
І диякон промовляє:
Господу помолимось.
Співці: Господи, помилуй.
Священик промовляє молитву:
Владико Господи, Боже отців наших, Ти послав до тих, що були в Ноєвім ковчезі, голубку з гілкою оливкового дерева у дзьобі, ознаку примирення та спасіння від потопу, і цим зобразив Таїнство й благодать хрещення і плід оливковий подав для здійснення святих Твоїх Таїнств, через нього і тих, що були під законом, Ти сповнив Духа Святого, а тих, що під благодаттю, чиниш досконалими. Сам благослови і єлей цей силою, дією і сходженням Святого Твого Духа, щоб став він помазанням нетління, зброєю правди, оновленням душі й тіла, на відігнання всякого нападу диявольського, на звільнення від усякого зла для тих, що помазуються ним з вірою або вживають його на славу Твою, і Єдинородного Твого Сина, і Пресвятого і Благого і Животворчого Твого Духа нині, і повсякчас, і на віки віків. Амінь.
Священик, співаючи з людьми Алилуя (тричі), чинить єлеєм по воді три знаки хреста. Тоді промовляє:
Благословен Бог, що просвітлює і освячує всяку людину, яка приходить на світ, нині, і повсякчас, і на віки віків.
Співці: Амінь.
І помазує священик охрещуваного (ну) єлеєм, чинячи знак хреста на чолі, на грудях і межи плечима, промовляючи:
Помазується раб Божий (раба Божа) (ім’я) єлеєм радости в ім’я Отця, і Сина, і Святого Духа.
Амінь.
Коли помазує груди, промовляє:
На зцілення душі й тіла.
Коли помазує вуха:
На слухання віри.
Коли помазує руки:
Руки Твої створили мене і впорядкували мене.
Коли помазує ноги:
Щоб ходив (ла) він (вона) стопами заповідей Твоїх.
Помазавши ж усе тіло, священик хрестить його і тричі занурює чи обливає водою, тримаючи обличчям на схід і виголошуючи: Охрещується раб Божий (раба Божа) (ім’я) в ім’я Отця, амінь. І Сина, амінь. І Святого Духа, амінь.
Після охрещення священик умиває руки, співаючи разом з народом
Цей псалом співають тричі.
І, одягаючи охрещуваного (ну) в білий одяг, священик промовляє:
Одягається раб Божий (раба Божа) (ім’я) в ризу правди в ім’я Отця, і Сина, і Святого Духа. Амінь.
І співають тропар на глас 8:
Ризу подай мені світлу, Ти, що одягаєшся світлом, як ризою, Многомилостивий Христе Боже наш.
Таїнство святого миропомазання
Одягнувши охрещеного, священик промовляє: Господу помолимось.
Співці: Господи, помилуй.
Священик:
Благословен єси, Господи Боже Вседержителю, Джерело добра, Сонце правди: Ти засвітив сущим у темряві світло спасіння через явлення Єднородного Сина Твого і Бога нашого і дав нам, недостойним, блаженне очищення у святій воді та Божественне освячення в животворчому помазанні. Ти й нині сподобив водою та Духом удруге родитися новоохрещеному рабу Твоєму (рабі Твоїй) (ім’я) та простив йому (їй) всі гріхи вільні й невільні. Сам, Владико, Милосердний Царю всіх, подай йому (їй) печать дару Святого і Всемогутнього і Славного Твого Духа та причастя Святого Тіла і Чесної Крови Христа Твого. Збережи його (її) у Твоєму освяченні, зміцни у вірі православній, визволи від лукавого та від усіх задумів його і спасенним Твоїм страхом збережи його (її) душу у чистоті та правді, щоб, усяким словом і ділом Тобі вгодивши, став сином (дочкою) та спадкоємцем (спадкоємницею) Небесного Царства Твого.
Виголос: Бо Ти єси Бог наш, Бог милування і спасіння, і Тобі славу возсилаємо, Отцю, і Сину, і Святому Духу, нині, і повсякчас, і на віки віків. Амінь.
І після молитви помазує священик охрещеного святим миром, чинячи знак хреста: на чолі, і очах, і носі, і вустах, і обох вухах, і грудях, і руках, і ногах, за кожним разом промовляючи:
Печать дару Духа Святого.
Амінь.
Після цього священик разом з хрещеними батьками та дитиною обходить навколо купелі.
І співаємо: Всі, що в Христа хрестилися, у Христа зодягнулися. Алилуя (тричі).
Слава: і нині.
Всі, що в Христа хрестилися, у Христа зодягнулися. Алилуя.
Диякон: Будьмо уважні.
Священик: Мир усім.
Читець: І духові твоєму.
Диякон: Премудрість.
Читець: Прокимен на глас 3-й:
Господь — Просвічення моє і Спаситель мій, кого убоюся.
Стих: Господь — Захисник життя мого, кого устрашуся.
Диякон: Премудрість.
Читець: До Римлян послання святого апостола Павла читання (зач. 91).
Диякон: Будьмо уважні.
Браття, невже не знаєте, що всі ми, що хрестилися в Христа Ісуса, у смерть Його хрестилися? Отже, ми поховані з Ним хрещенням у смерть, щоб, як Христос воскрес із мертвих славою Отця, так і ми в оновленому житті ходити почали. Бо якщо ми з’єднані з Ним подобою смерти Його, то повинні бути з’єднані і подобою воскресіння, знаючи те, що давній наш чоловік був розіп’ятий з Ним, щоб знищене було тіло гріховне, щоб нам не бути вже рабами гріха; бо померлий звільнився від гріха. Коли ж ми померли з Христом, то віруємо, що й житимемо з Ним, знаючи, що Христос, воскреснувши з мертвих, вже не вмирає: смерть уже Ним не володіє. Бо що Він помер, то помер один раз для гріха, а що живе, то живе для Бога. Так і ви вважайте себе мертвими для гріха, живими ж для Бога у Христі Ісусі, Господі нашому (Рим. 6, 3-11).
Священик: Мир тобі.
Диякон: Премудрість, будьмо уважні.
Співці: Алилуя, алилуя, алилуя.
Диякон: Премудрість, станьмо побожно, вислухаймо Святе Євангеліє.
Священик: Мир усім.
Співці: І духові твоєму.
Священик: Від Матфея Святого Євангелія читання (зач. 116).
Співці: Слава Тобі, Господи, слава Тобі.
Диякон: Будьмо уважні.
Одного разу одинадцять учеників пішли в Галилею, на гору, куди звелів їм Ісус. І, побачивши Його, поклонилися Йому, а деякі засумнівались. І, наблизившись, Ісус сказав їм: дана Мені всяка влада на небі і на землі. Отже, йдіть, навчайте всі народи, хрестячи їх в ім’я Отця, і Сина, і Святого Духа, навчаючи їх зберігати все, що Я заповів вам; і ось Я з вами по всі дні, до кінця віку (Мф. 28, 16-20).
Співці: Слава Тобі, Господи, слава Тобі.
Єктенія: Помилуй нас, Боже, з великої милости Твоєї, молимось Тобі, вислухай і помилуй.
І відразу після Євангелія священик читає молитви на обмивання й постриження і виконує при тому необхідні священнодії.
Співці: Господи, помилуй.
Священик:
Владико Господи, Ти святим хрещенням визволення від гріхів рабові Твоєму (рабі Твоїй) (ім’я) подав і на нове життя його (її) народив. Сам благоволи, щоб завжди сяяло світло лиця Твого у серці його (її). Щит віри його (її) неприступним для ворогів збережи; одежу нетління, що нею зодягнувся (лася) він (вона), у непорочності та в чистоті в ньому (в ній) охорони; благодаттю Твоєю печать духовну непорушною в ньому (в ній) збережи; будь милостивий до нього (неї) і до нас через множество милости Твоєї.
Бо благословилося і прославилося всечесне й величне ім’я Твоє, Отця, і Сина, і Святого Духа, нині, і повсякчас, і на віки віків. Амінь.
Священик: Господу помолимось.
Співці: Господи, помилуй.
Священик:
Владико Господи Боже наш, Ти через купіль охрещуваним небесне сяйво подаєш. Ти й новоохрещеного (ну) раба Твого (рабу Твою) водою та Духом на нове життя породив і визволив його (її) від гріхів вільних і невільних. Поклади ж на нього (неї) могутню руку Твою і охорони його (її) силою Твоєї благости, непорушним заручення збережи і сподоби його (її) життя вічного і доброго служіння Тобі.
Бо Ти єси освячення наше, і Тобі славу возсилаємо, Отцю, і Сину, і Святому Духу, нині, і повсякчас, і на віки віків.
Співці: Амінь.
Священик: Мир усім.
Співці: І духові твоєму.
Диякон: Голови ваші вклоніть перед Господом.
Співці: Тобі, Господи.
Священик: Той (та), що зодягнувся (лася) в Тебе, Христа і Бога нашого, перед Тобою з нами вклонив(ла) голову свою. Допоможи ж йому (їй) перебувати непереможним (ною) подвижником (цею) проти тих, що даремно ворогують проти нього (неї) і проти нас, і, як переможця над усіма, навіки увінчай його (її) нетлінним вінцем Твоїм.
Бо Твоє є милувати і спасати, і Тобі славу возсилаємо, з Безпочатковим Твоїм Отцем, і Пресвятим і Благим і Животворчим Твоїм Духом, нині, і повсякчас, і на віки віків. Амінь.
Розгортає пояс і крижмо (білий плат, у який загорнута дитина) і, з’єднавши краї, вмочає їх у чисту воду і кропить дитину, промовляючи:
Виправдався (лася) ти. Просвітився (лася) ти. Освятився (лася) ти іменем Господа нашого Ісуса Христа і Духом Бога нашого.
І, взявши нову губку, змочену водою, обтирає обличчя дитини, а також голову, груди і всі місця, де було помазання св. миром, виголошуючи:
Охрестився (лася) ти. Просвітився (лася) ти. Миропомазався (лася) ти. Освятився (лася) ти. Обмився (лася) ти, в ім’я Отця, і Сина, і Святого Духа.
Амінь.
Співці: Господи, помилуй.
Священик:
Владико Господи Боже наш, Ти образом Своїм звеличив людину і з душі розумної та тіла прекрасного впорядкував її, щоб тіло служило розумній душі. Тіло увінчав головою і в ній премногі почуття вмістив, що не перешкоджають одне одному; голову ж покрив волоссям, щоб не шкодили їй зміни в повітрі, і всі частини тіла належно приладнав, щоб усіма ними людина Тобі, Премудрому Творцеві, подяку приносила. Сам, Владико, що через обраний сосуд Твій, апостола Павла, заповів нам усе для слави Твоєї робити, благослови цьому (цій) рабу Твоєму (рабі Твоїй) (ім’я) почати стригти волосся голови його (її), благослови його (її), що прийшов (ла) разом із його (її) батьками хрещеними, і дай їм навчатися всього в законі Твоїм та вгодне Тобі чинити.
Бо Ти Милостивий і Чоловіколюбний Бог єси, і Тобі славу возсилаємо, Отцю, і Сину, і Святому Духу, нині, і повсякчас, і на віки віків.
Співці: Амінь.
Священик: Мир усім.
Співці: І духові твоєму.
Диякон: Голови ваші вклоніть перед Господом.
Співці: Тобі, Господи.
Священик промовляє молитву:
Господи Боже наш, Ти з Твоєї милости купіллю хрещення освятив тих, що вірують у Тебе. Благослови і цю дитину, і на голову її нехай зійде Твоє благословення. І як благословив Ти через пророка Самуїла царя Давида, благослови і голову раба Твого (раби Твоєї) (ім’я) рукою мене грішного, зійшовши на нього (неї) Духом Твоїм Святим, щоб, добре зростаючи і до глибокої старости доживши, прославляв (ла) Тебе і бачив (ла) щастя по всі дні життя свого.
Бо Тобі належить усяка слава, честь і поклоніння, Отцю, і Сину, і Святому Духу, нині, і повсякчас, і на віки віків. Амінь.
І священик стриже волосся дитини навхрест, промовляючи: Постригається раб Божий (раба Божа) (ім’я), в ім’я Отця, і Сина, і Святого Духа. Амінь.
Диякон: Помилуй нас, Боже, з великої милости Твоєї, молимось Тобі, вислухай і помилуй.
Співці: Господи, помилуй (тричі).
Ще молимось за Святійшого отця нашого, Патріарха Київського і всієї Руси-України Філарета, і владику нашого преосвященнійшого єпископа (ім’я правлячого єпископа), за братів наших священиків, священномонахів і за все у Христі братство наше.
Співці: Господи, помилуй (тричі).
Ще молимось за Богом бережену Україну нашу, владу і військо її, щоб ми тихе і мирне життя прожили у всякому благочесті і чистоті.
Співці: Господи, помилуй (тричі).
Ще молимось за Святійших Патріархів православних, за благочестивих і повікнезабутніх фундаторів святого храму цього (в монастирі — святого монастиря цього) і всіх раніше спочилих отців і братів наших, що тут і повсюди лежать, — православних.
Співці: Господи, помилуй (тричі).
Ще молимось за милість, життя, мир, здоров’я, спасіння, Боже завітання, прощення і відпущення гріхів рабів Божих (поминає імена за здоров’я), парафіян святого храму цього (в монастирі – братії святого монастиря цього).
Співці: Господи, помилуй (тричі).
Ще молимось за новоохрещеного (ну) раба Божого (рабу Божу) (ім’я).
Співці: Господи, помилуй (тричі).
Щоб зберіг його (її) Господь Бог у чистоті віри, у всякій побожності та виконанні заповідей Христових по всі дні життя його (її).
Співці: Господи, помилуй (тричі).
Священик: Бо Ти Милостивий і Чоловіколюбний Бог єси, і Тобі славу возсилаємо, Отцю, і Сину, і Святому Духу, нині, і повсякчас, і на віки віків.
Співці: Амінь.
Диякон: Премудрість.
Священик: Пресвята Богородице, спаси нас.
Співці: Чеснішу від херувимів і незрівнянно славнішу від серафимів, що без істлшня Бога Слово породила, сущу Богородицю, Тебе величаємо.
Священик: Слава Тобі, Христе Боже, надія наша, слава Тобі.
Співці: Слава Отцю, і Сину, і Святому Духу нині, і повсякчас, і на віки віків. Амінь. Господи, помилуй. Господи, помилуй. Господи, помилуй. Благослови.
Священик: Христос, Істинний Бог наш, що в Йордані від Іоана зволив хреститися ради нашого спасіння, молитвами Пречистої Своєї Матері, святих славних і всехвальних апостолів, святого (ім’ям якого названо дитину) і всіх святих помилує і спасе нас, бо Він Благий і Чоловіколюбець.
Співці: Амінь.
Священик накладає на охрещеного (ну) нагрудний хрестик (який має бути освячений раніше) і дає цілувати хрест хрещеним батькам дитини і всім присутнім, після чого знімає з себе ризи. Воду хрещення виливають у вогонь або в таке місце, де ніхто не ходить; можна полити нею якусь рослину в хаті чи надворі. Крижмо (білий плат), яке дарують хрещені батьки своєму хресникові і в яке загортає його священик відразу після хрещення, за побожним звичаєм, зберігається до часу смертного, і коли людина ляже у труну, її грішне тіло знову покривається першою одежею чистоти, дарованою Богом у світлий момент його духовного народження.
Скорочений чин святого хрещення,
коли доводиться хрестити
хвору дитину
(якщо є небезпека, що вона помре)
Священик в єпитрахилі і фелоні: Благословенне Царство…
Потім: Трисвяте. Слава: і нині. Пресвята Тройце. Господи, помилуй (тричі). Слава: і нині. Отче наш. Бо Твоє є Царство…
Господу помолимось, Господи, помилуй.
Господи Боже Вседержителю, Творче всього видимого і невидимого, Ти створив небо і землю, море і все те, що в них. Ти в одне зібрав усі води, замкнув безодню і запечатав її страшним і славним Твоїм іменем. Ти підносиш води вище неба. Ти на водах заснував землю і утвердив море силою Твоєю. Ти у водах сокрушив зміям голови. Ти страшний єси, і хто може стати проти Тебе? Поглянь, Господи, на творіння Твоє і на воду цю, благослови й освяти її. Зішли на неї благодать визволення та благословення Йорданське, вчини її джерелом нетління, даром освячення, гріхів відпущенням, зціленням недуг, знищенням демонів, недоступною для сил ворожих, повною сили ангельської. Нехай же вийдуть з неї всі ворожі сили, що загрожують Твоєму створінню, бо призиваю я ім’я Твоє, Господи, дивне і славне і страшне для сил ворожих.
І вливає оливу у воду.
Потім охрещує, промовляючи:
Охрещується раб Божий (раба Божа) (ім’я), в ім’я Отця, амінь. І Сина, амінь. І Святого Духа, амінь.
І одягає та мирує дитину, промовляючи: Печать дару Духа Святого. Амінь. І після цього обходить з дитиною навколо хрестильниці, співаючи:
Всі, що в Христа хрестилися, у Христа зодягнулися. Алилуя. І відпуст.
2. Згідно з наказами канонів (31 і 59 канони VI Вселенського Собору) хрещення чиниться в церкві, і тільки в разі крайньої потреби може відбутися в приватному домі.
3. Дитину священика за звичай хрестить інший священик. Але в разі потреби священик може і сам охрестити свою дитину.
4. Батько й мати за встановленим звичаєм на хрещенні не бувають, але це їм не забороняється. Якщо дитину хрестять до 40-го дня після народження, то мати при хрещенні бути не може.
5. Хрещення не може чинитися нічим іншим, а тільки водою. Вода має бути чиста, ні з чим іншим не змішана.
6. Воду від хрещення треба виливати тільки в чисті місця, де люди не ходять.
7. Дозволяється хрестити двох чи трьох або й більше дітей разом. Загальні молитви читаються в такому разі спільно всім, але хрестильна формула і формула миропомазання над кожною дитиною читається окремо.
8. Хрещеними батьками можуть бути тільки особи православної віри, не молодші 15 років, звичайно одна пара, але може бути й більше.
9. У разі крайньої потреби, коли є небезпека, що дитина вже помирає, то охрестити може й не священик, тобто може охрестити кожна людина, але обов’язково православна. Така людина, хрестячи, мусить промовити формулу хрещення: «Охрещується раб Божий (раба Божа) (ім’я) в ім’я Отця, амінь. І Сина, амінь. І Святого Духа, амінь». Це хрещення неповторне. Але якщо дитина залишиться живою, то священик повинен завершити все, — крім самого охрещення водою, — чого цій дитині не було зроблено.
| Зміст | Таїнства сповіді й причастя