Дерев’яні (Д)Муровані (М)Усі
Наддніпрянська школа
Сіверсько-чернігівська школа Слобожансько-полтавська школа Східноподільська школа Поліська школа Волинська школа Галицька школа Західноподільська школа Бойківська школа Гуцульська школа Лемківська школа Буковинська школа Марамороська школа Берестейська школа Український класицизм (Д) Український історизм (Д) Український модерн (Д) Давньоруські церкви Українське Відродження Українське бароко Український класицизм (М) Український історизм (М) Український модерн (М)
Михайлівська церква, смт. Дашів
Вінницька область, Іллінецький р-н, смт. Дашів, вул. Кірова,1 (куток Старий Дашів)

Михайлівська церква (центральна група)
1764 рік

Село Старий Дашів, де була зведена Михайлівська церква, свого часу належало до Кальницького козацького полку. Пізніше ця територія увійшла до Липовецького повіту Київської губернії — до речі, разом із Зарубинцями, звідки прибула до Пирогова наша знаменита П’ятницька церква. Можливо, цей останній факт і послужив останньою краплею, що подвигла нас на такий «революційний» крок — записати Михайлівську церкву у ряди наддніпрянців. Чому революційний? А тому, що в усіх відомих нам друкованих і електронних згадках про цей славетний храм його зараховують виключно до подільської народної школи.

Ми не боїмося відповідальності з кількох причин. По-перше, сучасним професіоналам від архітектури наші міркування, думається, глибоко нецікаві. По-друге, ми не маємо жодного стосунку до адміністративного поділу України, який на даному історичному етапі включає Липовеччину у Вінницьку область. І, по-третє, — Михайлівська церква (безумовно, перехідна між двома школами) за своїми рисами та ознаками все ж таки ближче до своїх наддніпрянських, а не східноподільських посестер. В цьому можна переконатися, якщо вольовим зусиллям вирватися із полону авторитетів і стереотипів і просто пильно оглянути храм.

Ось аргументи на користь наддніпрянської школи.

  1. Стрункість хрещатого храму. Вона зросте іще більше, якщо подумки звільнити церкву від низенької добудови сер. ХІХ ст. (між раменами хреста) і післявоєнної обшивки верхів якимись незрозумілими листами.
  2. Притаманне південно-наддніпрянській групі церков оформлення екстер’єру. Приміром, різьблені орнаменти карнизів — однозначно не подільські. (На жаль, віднедавна усі маківки із хрестами — вже взагалі не українські, а цілком московські).
  3. Власна інтуїція: ми переконані, що зодчі диво-храму були наддніпрянцями.

Який із цих переконливих доказів найпереконливіший — вирішуйте самі.

Втім, можете нічого не вирішувати, а просто дочекайтеся служби і переступіть поріг. Бо всередині церква іще цікавіша, ніж іззовні. Щоправда, бароковий іконостас не рідний, а перенесений із зруйнованого в 1970-х храму села Кальник. Та він чудово вписався у Михайлівську церкву. Чого не скажеш про розписи центральної бані (сер. ХХ ст.), — хоч і майстерні, але зовсім не відповідні народно-бароковому духові храму.

На щастя, цей Дух незнищенний. Він витає над нами і з’єднує в одне ціле і простір усіх п’яти зрубів, і душі вірних, що колись возносили і возносять до Бога свої щирі молитви…

Усі фото

Михайлівська церква, смт. Дашів
Церква зі сходу
Гуси Рим врятували. І Дашів, напевне, також... Інакше за що їм така честь - пастися на церковному обійсті?
Церква з південного боку
Традиційне вікно, традиційні гратки... А жерстяний кожух - то вже з іншої традиції...
Вікно ХІХ століття, обшивка ХХ століття, маківки ХХІ століття... А де ж тоді ХVІІІ?!
А ондечки! (різьблений карниз храму). Бідолашні ці малороси...
Михайлівська церква багата на ракурси. Ви ж не помітили нової потворної дзвіниці в московському стилі?
Церква в перспективі села. Позаду фотографа - річка і палац
«...Мудрий чоловік, що збудував свій дім на твердому камені» (Мф. 7, 24)