Миколаївська церква Самарського Пустинно-Микільського монастиря (К)1782 — 1787 рр.
Самарський монастир заснували запорожці як богадільню для «ранами скалічених козаків, усіх хворих, на баталіях поранених». Можливо, збережена донині монастирська церква пам’ятає героїв, що доживали віку вже після знищення Січі у 1775 році. А може, й ні — імперія зла завжди жорстко відмежовувала «неблагонадійний елемент». Про це мимоволі згадуєш у похмурому підземеллі храму, підпертому потужним цегляним стовпом. (далі…)
Миколаївська церква (Т)1757 рік
Китайгородська церковна тріада заслуговує на пильну увагу і навіть на дифірамби. Це ж треба — в одному селі, ще й у геть скомунізованому краї зберігся такий дивовижний ансамбль — справжній перлиновий разок УЦА! (далі…)
Успенська церква (К, Т)1754 рік
Успенська церква схожа на сусідню Миколаївську, але замість бічних конх зодчі обдарували її прямокутними ризалітами; та й лиштва на стінах тут дещо вибагливіша. Звісно, це на наш особистий погляд. А взагалі доречно сказати і навіть підкреслити, що будівничі й ктитори китайгородського комплесу мали бездоганний смак. Хто ж вони такі? (далі…)
Церква-дзвіниця св. вмц. Варвари (К, Б)1756 рік
Серед трьох китайгородських посестер церква св. вмц. Варвари зазнала найбільшої наруги. Псевдоросійське шатро змінило класичну українську баню з ковніром десь у другій половині ХІХ ст. Мабуть, декому унікальний український ансамбль надто різав очі. Та попри таку дисгармонію церква все одно належить до найцікавіших зразків вітчизняного зодчества. Аналогів ми не знаємо. Хоча, можливо, вона має родинні стосунки із шедевральними київськими церквами-дзвіницями Івана Григоровича-Барського — Подолі і в Кирилівському монастирі. (далі…)