Земська школа (земське початкове народне училище), 1909 – 1910 рр.

Лемеші розкинулися над жвавою трасою Київ — Чернігів, тож нині відвідувачів у лемешівської земської школи (офіційна назва — початкове народне училище) не бракує. А от чого їй бракує — так це не умоглядної, а дійової уваги, тобто хороших господарів. Бо погані господарі повтікали з неї, як пацюки з тонучого корабля…

Спорудили неповторну, єдину у своєму роді школу на кошти Камілла Розумовського — нащадка передостаннього українського гетьмана Кирила Розумовського. Місце вибрали невипадкове — саме тут на початку ХVІІІ ст. стояла хата простої козацької родини — Григорія Розума та Наталі Розумихи.

Архітектор постарався, в тому числі й технічно. В будівлі уперше в сільському будівництві України в облямуванні вікон було застосовано збірні залізобетонні конструкції. Так само з монолітного залізобетону зроблено й оригінальний двоколонний ганок. Оздобили школу вельми стильними цементними кольоровими плитками та майоліковими вставками, які на несонячному, північному фасаді непогано збереглися до ХХІ століття. На жаль, від початку 2010-х будівля стоїть зачиненою і покинутою. Залізобетон, звісно, витримає ще довго, але чи потрібні пам’ятці експерименти на витривалість? Он їх скільки вже проведено по вільній Україні — з однаковим і вельми печальним результатом…

Житловий будинок (особняк), сер. 1910-х рр.

Про будинок відомо мало навіть тонким фахівцям. Денис Вітченко у статті про харківсько-слобожанський доробок Євгена Сердюка вказує лише на орієнтовний час спорудження пам’ятки та на її стилістичну спорідненість із відомим будинком Купецького зібрання у тому ж Слов’янську.

Сучасні світлини Максима Іванова свідчать про непоганий стан будівлі, проте засмучують численними прибудовами, що вчепилися у малознаний шедевр УАМу на манір зухвалих риб-прилипал. Як же хочеться, щоб вони колись від нього відлипли!.. Втім, будьмо відвертими із собою: це станеться не раніше, ніж від української культури нарешті відлипне потворний «совок» недалекого минулого…

Земська школа, 1912 – 2010 рр.

На зламі тисячоліть красуню-школу покинули і сплюндрували. Потому десь після 2010 року місцеві безбатченки взагалі розібрали її на цеглу. А була ж вона прегарною і прегарно стояла на схилі Сулинської долини… Та «село на нашій Україні», завалене сміттям і заросле хащами, давно не писанка, а казна-що… І якщо засміченому довкіллю іще можна дати раду (принаймні, теоретично), то із загидженими душами справи зовсім кепські.

Будинок Опішнянського гончарного показового пункту (Земська губернська гончарна майстерня), 1914 – 1916 рр.

Славетний метр українського модерну, слобожанин Василь Кричевський у жодному документі не вказав на своє авторство стосовного опішнянського гончарного «пункту». Та й у численних дописах про видатного галицького кераміста, «австріяка» Юрка Лебіщака докладно описано не архітектурні, а власне гончарські звершення останнього. Тим не менш віднедавна у літературі за головною опішнянською пам’яткою УАМу безапеляційно закріпилася назва будинку Кричевського-Лебіщака. Мовляв, схід і захід разом. Ну як нам не пристати до цієї гарної новації? Тож нехай буде.

Уперше ми уздріли опішнянську майстерню у непрості 1990-ті, коли крізь її дах (точніше, його відсутність) сяяло сонечко і мерехтіли зорі. Не одразу і зі скрипом, але справи таки зрушили з місця, і за якихось кільканадцять років будинок зарум’янився, як муфельна піч. Тоді ж він із майстерні перетворився на подвійний музей — гончарської слави та родини Кричевських. Поступово меморіальні дошки всіяли стіну будинку не гірше за голівудську алею зірок, а усередині постала чудова експозиція — і гончарська, і загальнокричевська.

Завітайте в Опішне, вам там неодмінно сподобається!

Вокзал та пристанційні споруди станції «Протока» Кубансько-Чорноморської козачої залізниці, 1911 – 1916 рр.

«Проточний» вокзал нагадує Ведмедівський. І це дуже добре, оскільки, як на нас, це найвдаліший варіант тимошенківських вокзалів. Погано те, що й він зазнав нещадного євроремонту, втративши шляхетну оцинковану покрівлю і дерев’яні вікна. Та й останнє пофарбування суттєво знівелювало задум архітектора, фактично знищивши усі світлотіні багатого декору споруди. Проте втішмося тим, що на чужій території маємо ще один форпост українства.

Будинок аптеки, 1920-ті рр

Про УАМівську аптеку у Петриківці ми дізналися від шановного дописувача нашої ФБ-СУМної групи Demo Domini, за що йому щира дяка. На жаль, архітектор пам’ятки поки лишається невідомим. В цьому сенсі зауважимо деяку подібність проекту до УАМівських будинків Глобиного на Полтавщині. Щоправда, після останніх ремонтів усіх згаданих пам’яток це не так вже й помітно… Приміром, петриківських розписів на стінах полтавок точно немає (втім, не було їх і у первісному варіанті петриківської аптеки). Але ж красиво лікуватися не заборониш!

Меморіальний комплекс українським військовополоненим Першої світової війни, 1918-1919 рр.

У німецьких містечках Раштат і Вецляр, рознесених у просторі на кількасот км, під час Першої світової війни діяли табори, де за деякими оцінками перебувало до півмільйона військовополонених українців. Саме в цих таборах почалося формування двох дивізій вікопомних синьожупанників, які відіграли значну роль у визвольних змаганнях українського народу 1918 — 1921 років. Але дехто на Батьківщину так і не повернувся… 350 українців навічно залишилися в німецькій землі. На честь цих вояків у 1918 — 1919 роках за гроші самих військовополонених поблизу двох цвинтарів були поставлені дві меморіальні стели у стилі українського модерну.

Головний автор обох пам’ятників — скульптор Михайло Паращук (1878 — 1963), між іншим, учень самого Родена. До війни він навчався у Києві та Львові, потім працював у Німеччині. Після революції виїхав до Болгарії, де й прожив решту життя.

Комплекс у Раштаті та Вецлярі — чи не єдиний УМівський зразок у творчому доробку Паращука. Але, слід визнати, дуже вдалий. Можливо, тому, що надихали і допомагали митцеві і самі військовополонені, і такий визначний діяч української культури, як Богдан Лепкий. Що ж, нехай і творцям цього маленького шедевру, і усім тим, хто мріяв про щасливе майбуття рідної України і воював за її свободу, Господь сотворить вічну пам’ять і дарує Царство Небесне…

Вознесенська церква, 1866 – 1874 рр.

Року Божого 1874-го у Козельці Чернігівської губернії, вотчині останнього українського гетьмана Кирила Розумовського, постав дивний храм. Хто і як в епоху тотального панування безликого «єпархіального» стилю зумів «пробити» у петербурзькому Священному синоді подібний «малоросійський» проект — достеменно невідомо. Але відтоді на центральному майдані містечка возноситься Вознесенська церква, чиї конхи, башточки-глави зі стесаними кутами та аркові вікна чи не вперше після блискучої епохи українського бароко нагадали русифікаторам про насущну потребу українців — оспівувати Бога рідною художньою мовою…

За УРСР у храмі розміщувався Музей історії ткацтва Чернігівщини, який після відновлення незалежності довгий час не хотів звільняти «приміщення» для справжніх господарів — парафії УПЦ Київського Патріархату. Та нарешті, вже у ХХІ столітті, музей перебрався на кращі «квартири», а в церкві окрім художньої мови, залунала українська молитва. Дай Боже!..

Троїцька церква, 1935 р.

На жаль, ми спіткали церкву вже спаплюженою євроремонтом . Відтак риси українського модерну, притаманні цій малознаній пам’ятці, виявилися суттєво прихованими. Але навіть без послуг старих фото їх таки можна розпізнати. Мовимо про оригінальний залом центральної дільниці, баню чудернацької форми і вертикально-стрічкові спарені вікна. Дзвіниця при церкві також має деякі прикмети стилю: той самий несподівано-додатковий залом верху і вцілілий старий хрест. Останній свідчить про приналежність мощаницького ансамблю до УАМу, мабуть, найпереконливіше з усіх інших названих ознак.

На разі нічого певного про архітектора однієї з найцікавіших церков Острожчини ми сказати не можемо — корифеї обійшли її повним мовчанням. Тож чекаємо на коментарі знавців дерев’яної архітектури Рівненщини.

Будинок для гостей Григорія Галагана, 1854 – 1856 рр.

Первісток-провозвісник УАМу увагою не обділений, в тому числі й нашою. Але оригінальні фото поч. ХХ ст.(?) видибнули із віртуальних хвиль зовсім нещодавно. Прикметно, що ця подія чисто випадково майже збіглася із 200-літнім ювілеєм Григорія Галагана (1819-1888). Хоча про що це ми? У Бога, Головного Архітектора всіх осель у світі видимому і невидимому, нічого випадкового не буває. Недарма ж на сволоку Галаганівського будинку була виписана (вирізьблена?) ось така сентенція: «Дім сей споруджений для оживлення передання про життя предків в пам’яти нащадків».