Український модерн у приміському селі Мануйлівка завдячує тим же катеринославським поборникам неонародного стилю — Дмитрові Яворницькому та інженерові Івану Трубі. 1909 року тут постав будинок «Просвіти», який, на жаль, до нашого часу не зберігся і відомий нам лише з малюнка Віктора Чепелика. Цей скромний, але неординарний клуб споруджували частково за злиденні копійки місцевих робітників і селян, відтак захоплений ідеями Яворницького шляхетний архітектор не взяв за свій проект ані копійки.
Чи брав він гроші за проект сусіднього прибуткового будинку, про який, власне, і йдеться у даному дописі, достеменно невідомо. Та хай там як, цей витвір Труби і нині свідчить про українство Дніпровського краю набагато ліпше за деяких його мешканців. Свідчить перш за все прекрасним цегляним орнаментом і трапецієвими вікнами, які на Січеславщині подекуди й дотепер називають «запорозькими»… І як тут не навести уривок із телеграми Панаса Мирного, надіслану Дмитрові Яворницькому з нагоди завершення будівництва мануйлівської «Просвіти»: «…Хай … Ваше непохитне завзяття допоможе Вам побороти усякі перешкоди і вийти на просторий шлях вільного розвою своєї рідної справи — просвіти нашого темного люду мовою, мистецтвом, наукою і всяким іншим знаряддям людського поступу і культури».
Сказано прекрасно, але ж як прикро, панове, що слова про «темний люд» такі актуальні і для вільної України ХХІ століття…